Komisji Oświaty, Opieki Społecznej, Kultury, Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki
PROTOKÓŁ Nr 1/10
z posiedzenia Komisji Oświaty, Opieki Społecznej, Kultury, Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki w dniu 29 marca 2010 roku
W posiedzeniu udział wzięli:
1. Członkowie Komisji - zgodnie z listą obecności.
- Guryn Mikołaj - przewodniczący
- Holonko Mikołaj - Z-ca przewodniczącego komisji
- Oksentiuk Nina - członek
- Czykwin Mikołaj - członek
2. Goście zaproszeni:
- Maria Pietryczuk - Kierownik GOPS w Dubiczach Cerkiewnych
- Anna Kulik - Skarbnik Gminy
- Jolanta Socha - Dyrektor GOKSiR w Dubiczach Cerkiewnych
Porządek dzienny:
1. Zaopiniowanie sprawozdania z działalności GOPS w Dubiczach Cerkiewnych
2. Rozpatrzenie sprawozdania z działalności finansowej gminy za 2009 rok.
3. Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:
1) zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2009r.,
2) wyrażenia woli przystąpienia przez Gminę Dubicze Cerkiewne do projektu pod nazwą „Podlaski internet równych szans” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś Priorytetowa 8: Społeczeństwo informacyjne- zwiększenie innowacyjności gospodarki, Działanie 8.3: Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – e-Inclusion (uchwała intencyjna),
3) udzielenia pomocy finansowej powiatowi hajnowskiemu,
4) ustalenia cennika usług Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Dubiczach Cerkiewnych
4. Sprawy bieżące.
Posiedzenie Komisji otworzył o godz. 1400 Przewodniczący Komisji – Mikołaj Guryn .
Na wstępie zapoznał zebranych z proponowanym porządkiem dziennym i zapytał jednocześnie czy są propozycje zmian, czy porządek zostanie przyjęty w wersji, jaką otrzymali członkowie komisji w zaproszeniu.
Porządek dzienny został przyjęty w wersji otrzymanej przez członków komisji.
Ad. 1
Realizując pierwszy punkt porządku dziennego głosu udzielono Pani Marii Pietryczuk Kierownikowi GOPS w Dubiczach Cerkiewnych, która przedstawiła sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dubiczach Cerkiewnych za 2009 rok stanowi Załącznik Nr 1 do protokołu.
Pani Kierownik nadmieniła, że delegacją do przedstawienia sprawozdania jest art. 110 ust.9 ustawy o pomocy społecznej, który mówi, że kierownik ośrodka pomocy społecznej składa radzie coroczne sprawozdanie z działalności ośrodka oraz przedstawieniaa potrzeb w zakresie pomocy społecznej. Sprawozdanie z działalności ośrodka zawiera wprowadzenie, zadania ośrodka oraz realizacja świadczeń z pomocy społecznej w 2009r.
Zaznaczyła, że w 2009r. ogółem wydatkowano kwotę 180 066zł na zasiłki stałe, okresowe, pomoc państwa w zakresie dożywiania oraz zasiłki celowe i specjalne celowe a pomocą objęto 546 osób z terenu gminy.
Członkowie Komisji nie zgłosili do przedłożonego sprawozdania żadnych pytań i uwag. Uzgodniono, że treść sprawozdania zostanie omówiona na sesji przez Panią Marię Pietryczuk - Kierownika GOPS w Dubiczach Cerkiewnych.
Ad. 2.
Pani Skarbnik, przedstawiła informację z wykonania budżetu za 2009 rok. Zwracając uwagę m.in.na :
Uchwałę Rady Gminy Dubicze Cerkiewne Nr XXII/96/08 z dnia 29 grudnia 2008 roku zatwierdzjącą budżet na 2009 rok , który stanowił kwoty:
Dochody budżetu gminy – 6 403 118 zł
Wydatki budżetu gminy – 7 934 160 zł
Wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności - 1 118 798 zł.
Przychody – 1 640 242 zł
Rozchody – 109 200 zł
Deficyt budżetowy w kwocie 1 224 027 zł został pokryty przychodami z wolnych środków, jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku budżetu gminy, w tym wynikających z rozliczeń pożyczek z lat ubiegłych w kwocie 346 156zł , nadwyżką budżetową w kwocie 626 592 zł oraz planowaną pożyczką długoterminową w kwocie 251 279zł.
Zadłużenie gminy na dzień 31 grudnia 2009 roku stanowi kwotę 605 435,44zł. Poziom długu w stosunku do wykonanych dochodów wynosi 13,37% przy dopuszczalnym 60% limicie.
Łączna kwota spłaconych pożyczek wraz z odsetkami 128 193,80 zł stanowiła 2,85% planowanych dochodów, a więc mieściła się w granicach 15% progu określonego w art. 169 ustawy o finansach publicznych.
Deficyt w 2009 roku w wysokości 1 224 027 zł został pokryty przychodami z wolnych środków jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku budżetu gminy, w tym wynikających z rozliczeń pożyczek z lat ubiegłych w kwocie 346 156zł, nadwyżką budżetową w kwocie 626 592zł oraz planowaną pożyczką długoterminową w kwocie 251 279zł.
Budżet za 2009 rok zamknął się deficytem w kwocie 173 851,84zł.
Po przedstawieniu sprawozdania Pani Skarbnik poprosiła Komisję o zadawanie pytań.
Pytań i wniosków do przedstawionego sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2009r. członkowie Komisji nie zgłosili.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 4 członków Komisji.
Za przyjęciem projektu sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2009 głosowało 4 członków, wstrzymało się od głosu – 0, przeciw – 0.
Ad. 3.
1) Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych instytucji kultury za 2009r przedstawiła Pani Skarbnik Gminy , stanowi Załącznik Nr 2 do protokołu.
Radni nie zgłosili żadnych pytań i uwag. Projekt uchwały zaopiniowano pozytywnie.
2). Kolejny projekt uchwały przygotowany pod obrady najbliższej sesji przedstawiła również Pani Skarbnik Gminy. Poinformowała, że sprawa ta radnym jest znana ponieważ wstępnie była przedstawiona na poprzedniej sesji Rady Gminy. Poinformowała, że na dzisiejszą sesję został przygotowany projekt uchwały intencyjnej o wyrażeniu woli przystąpienia przez Gminę Dubicze Cerkiewne do projektu pod nazwą „Podlaski internet równych szans” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś Priorytetowa 8: Społeczeństwo informacyjne- zwiększenie innowacyjności gospodarki, Działanie 8.3: Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – e-Inclusion .
Przypomniała radnym, że Stowarzyszenie "Miasta w Internecie" (SMWI) zaprosiło samorządy lokalne - gminne i powiatowe - województwa podlaskiego do udziału w projektach realizowanych pod hasłem "INTERNET RÓWNYCH SZANS", który zostanie wspólnie opracowany a następnie zrealizowany
Projekty będą realizowane w latach 2010 - 2012. W ramach projektów możliwe będzie sfinansowanie ze środków działania 8.3 Programu Operacyjnego "Innowacyjna Gospodarka" na terenie gminy następujących inwestycji i działań:
• zakup dla rodzin korzystających z opieki społecznej z dziećmi w wieku szkolnym oraz osobom niepełnosprawnym sprzętu komputerowego (komputer, drukarka, oprogramowanie)
• wyposażenie w sprzęt komputerowy świetlic wiejskich i innych punkt publicznego dostępu do Internetu na wsi
• zapewnienie bezpłatnego dostępu do Internetu przez co najmniej 6 - 7 lat ww. rodzinom, a także w świetlicach i innych punktach publicznego dostępu do Internetu na wsi
• infrastruktury dostępu do Internetu drogą radiową (np. maszty, urządzenia nadawcze) na obszarach, gdzie inna forma zakupu usługi dostępowej jest niemożliwa lub nieopłacalna
• stworzenie serwisów (stron) internetowych zainteresowanych gmin, wsi, organizacji pozarządowych, gospodarstw agroturystycznych
• szkolenia dla dorosłych członków rodzin i pracowników świetlic wiejskich
• promocja projektu - organizacja "festynów internetowych".
Wkład własny gmin wynosić będzie 15 procent wartości budżetu projektu przypadającej na dany samorząd lokalny. Zgodnie z preliminarzem w marcu ma być podjęta uchwała przez radę gminy o udziale w projekcie i przeznaczeniu nań środków i dlatego pod obrady najbliższej sesji przygotowano projekt uchwały intencyjnej w tej sprawie. W uzupełnieniu dodała, że nasza gmina wskazała 15 gospodarstw z tego:
-11 gospodarstw domowych spełniających kryterium dochodowe upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu pomocy społecznej,
- 4 gospodarstwa domowe spełniające kryterium dochodowe upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu świadczeń rodzinnych,
Członkowie Komisji nie zajęli żadnego stanowiska w tej sprawie a dyskusję nad projektem uchwały postanowili przenieść na obrady najbliższej sesji .
3) Dalszy projekt uchwały przedstawiła Pani Maria Pietryczuk – kierownik GOPS a dotyczył udzielenia pomocy finansowej powiatowi hajnowskiemu w kwocie 2 466zł na wsparcie bieżącej działalności Warsztatu terapii Zajęciowej w Hajnówce, stanowi Załącznik Nr 3 do protokołu.
Radni nie zgłosili żadnych pytań i uwag. Projekt uchwały zaopiniowano pozytywnie
4) Następny projekt uchwały przedstawiła Pani Jolanta Socha – Dyrektor GOKSiR w Dubiczach Cerkiewnych i dotyczył ustalenia cennika usług Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Dubiczach Cerkiewnych, stanowi Załącznik Nr 4 do protokołu.
Radni nie zgłosili żadnych pytań i uwag. Projekt uchwały zaopiniowano pozytywnie
Ad. 4
W sprawach różnych nikt z członków komisji nie zabrał głosu.
W związku z wyczerpaniem tematów posiedzenie Komisji zamknięto o godz. 1520.
Przewodniczący Komisji
Mikołaj Guryn
Protokołowała: Maria Pietryczuk
Metryka strony