Protokół z 36 sesji z dnia 10 sierpnia 2010 r

Protokół Nr XXXVI/10

z obrad Sesji Rady Gminy Dubicze Cerkiewne,

która odbyła się w dniu 10 sierpnia   2010r

w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji

w Dubiczach Cerkiewnych .

Obradom Sesji przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy – Jerzy Karpiuk

Stan rady – 15
Obecnych radnych - 12

Radni Rady Gminy obecni na sesji :

1. Szymaniuk Grzegorz

2. Czykwin Mikołaj

3. Szymaniuk Irena

4. Żak Jan

5. Karpiuk Andrzej

6. Karpiuk Jerzy

7. Boguń Wiktor

8. Jakoniuk Włodzimierz

9. Guryn Mikołaj

10. Holonko Mikołaj

11. Korch Wieczysław

12. Oksentiuk Nina

Radni Rady Gminy nieobecni na sesji :

1.      Kazimieruk Andrzej

2.      Berezniak Władysław

3.      Troc Aleksy

Ponadto w sesji udział wzięli :

 1. Anatol Pawłowski – Wójt Gminy Dubicze Cerkiewne

 2. Mikołaj Ławrynowicz – Sekretarz Gminy Dubicze Cerkiewne.

 3. Leon Małaszewski – Radny Powiatu Hajnowskiego

 4. Anna Kulik – Skarbnik Gminy

       oraz sołtysi wsi:

 1. Helena Bielewiec - Sołtys wsi Dubicze Cerkiewne,

 2. Irena Szymaniuk – Sołtys wsi Grabowiec,

 3. Michał Kot – Sołtys wsi Istok,

 4. Pietroczuk-Sajewicz Jan – sołtys wsi Wojnówka

 5. Andrzej Karpiuk – Sołtys sołectwa Długi Bród

 6. Mikulicz Leon – Sołtys wsi Koryciski

 7.Masalski Włodzimierz – Sołtys wsi Czechy Orlańskie

 8. Mikołaj Rybak – Sołtys wsi Tofiłowce

 9. Nina Filipowicz – Sołtys sołectwa Górny Gród

       Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Karpiuk o godz. 1000 otworzył XXXVI zwyczajną Sesję Rady Gminy. Stwierdził obecność 12 radnych, co umożliwia podejmowanie prawomocnych uchwał. Przewodniczący Rady przywitał gości zaproszonych, radnych, Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy, sołtysów oraz pozostałych osób biorących udział w obradach sesji.

 Listy obecności radnych i gości zaproszonych stanowią załączniki do protokołu .

Do pkt. 2

             Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że porządek obrad wraz z materiałami radni otrzymali w zaproszeniach na sesję (stanowią   załącznik do protokołu). Zwrócił się o zgłaszanie ewentualnych wniosków i propozycji zmian lub poprawek do porządku obrad. Poinformował, że otrzymał wniosek od Wójta Gminy o wprowadzenie do porządku obrad   punktu - przedstawienie Radzie Gminy informacji z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2010r. Zaproponował radnym rozszerzenie porządku obrad i ten punkt wprowadzić do realizacji jako 7 a kolejne punkty porządku obrad przesunąć dalej o jeden punkt.

Innych wniosków nie zgłoszono, wobec czego Przewodniczący Rady Gminy, zarządził głosowanie nad wnioskiem w sprawie rozszerzenia porządku obrad o  informację  z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2010r.

Rada Gminy w wyniku jawnego głosowania jednogłośnie (za – 12 głosów, przeciw – 0 głosów , wstrzymało się – 0 głosów) przyjęła poprawkę do porządku obrad.

Następnie Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad całością porządku obrad.

Rada Gminy w wyniku jawnego głosowania jednogłośnie (za – 12głosów, przeciw – 0 głosów, wstrzymało się – 0 głosów) przyjęła następujący porządek obrad:

1.   Otwarcie sesji.

2.   Przyjęcie porządku obrad.

3.   Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

4.   Realizacja wniosków z poprzedniej sesji

5.   Interpelacje i zapytania radnych.

6    Podjęcie uchwał w sprawie:

     1) ) podziału gminy na stałe okręgi wyborcze oraz ustalenia liczby radnych wybieranych w  
           każdym okręgu wyborczym

      2) zmian w budżecie gminy na 2010r..

7.   Przedstawienie Radzie Gminy informacji z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2010r.

8.   Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

9.   Sprawy różne.

10. Zamknięcie XXXVI Sesji Rady Gminy.

Do pkt.3

   Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z XXXV Sesji znajduje się na stoliku protokolanta. Stwierdził on, że jeżeli do końca sesji nie zostaną zgłoszone poprawki lub uwagi będzie uważał, że protokół został przyjęty.

Do pkt. 4 

Informację o realizacji wniosków z poprzedniej sesji przedstawił Wójt Gminy.

Do przedstawionej informacji zabrał głos radny wsi Starzyna, który poinformował, że w dalszym ciągu psy będące na utrzymaniu Domu Pomocy Społecznej wychodzą poza obręb ogrodzenia i stanowią zagrożeni dla mieszkańców wsi.

Wójt Gminy wyjaśnił, że przeprowadzono rozmowę z Dyrektorem DPS, który twierdził, że psy nie wychodzą za ogrodzenie a szczekają przez siatkę ogrodzeniową  jedynie na osoby przechodzące będące pod wpływem alkoholu. Zdaniem Dyrektora nie stwarzają  żadnego zagrożenia dla mieszkańców.

Przewodniczący Rady Gminy dodał, że ta sprawa nie należy do kompetencji rady są do tego powołane odpowiednie organy   i ta sprawa powinna być tam  zgłoszona.

 Innych uwag do przedstawionej informacji nie było
Informacja została przyjęta przez Radę i stanowi załącznik do protokołu.

Do pkt. 5

W tym punkcie niżej wymienieni radni zgłosili interpelacje i zapytania w sprawach:

Radny wsi Witowo – Wieczysław Korch

wnioskował o   ponowne zwrócenie się   do Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku o wykonanie odmulenia cieku podstawowego na wysokości  od Pasiecznik Małych do Wiluk.

W drugim wniosku poinformował, że pobocze na drodze powiatowej Witowo - Długi Bród jest porośnięte akacją i wnioskuje o uporządkowanie poboczy oraz o zlikwidowanie wysokich poboczy drogi, w których tworzy się koryto pomiędzy asfaltem i poboczem a w szczególności po opadach deszczu.

Radny wsi Grabowiec – Szymaniuk Grzegorz 

wnioskował o wyrównanie drogi powiatowej na odcinku z Grabowca do Rutki oraz o uporządkowanie dzikiego wysypiska śmieci w Grabowcu.

Radny wsi Starzyna – Boguń Wiktor

Nawiązał do obkaszania poboczy dróg powiatowych przez Zarząd Dróg Powiatowych w Hajnówce. Poinformował, że obkaszane pobocza drogi są tylko do sklepu w m. Starzyna natomiast dalszy odcinek Starzyna – Górny Gród nie jest obkaszany i na tym odcinku trawa jest równa z samochodami.

Radny wsi Tofiłowce – Jan Żak

Zwrócił się przyśpieszenie realizacji wniosku dot. odkrzaczenia poboczy na drodze powiatowej Tofiłowce- Dubicze Cerkiewne szczególnie na pierwszym zakręcie od Dubicz Cerkiewnych, ponieważ w ostatnich dnia na tym odcinku drogi, mało co nie doszło do wypadku.

Przewodniczący Rady Gminy – Jerzy Karpiuk

Wnioskował o naprawienie odcinka drogi powiatowej w Wojnówce w kierunku Orzeszkowa. Ponadto potwierdził wniosek radnego Bogunia w sprawie odkaszania poboczy przez

 Zarząd Dróg Powiatowych w Hajnówce w obrębie wsi Wojnówka. Zaproponował rozważenie wykonania dwóch pokosów w celu należytego obkoszenia poboczy dróg. Ponadto nawiązał do ustaleń rady sprzed kilku sesji   dot. wykorzystania 2 tysięcy złotych na każde sołectwo zapytał czy to jest aktualne i czy są środki w budżecie  na ten cel.

Radny wsi Długi Bród – Andrzej Karpiuk

Wnioskował o obkoszenie poboczy na drodze powiatowej Witowo -  Piaski, Witowo – Długi Bród oraz zwrócił się o uporządkowanie wysypiska śmieci.

Przewodniczący Rady zobowiązał Wójta Gminy do udzielenia odpowiedzi w miarę możliwości w pkt. 8 dzisiejszego porządku obrad.

Do pkt. 6.

     Przewodniczący Rady Gminy oddał głos Panu Sekretarzowi, który dokonał wyjaśnień do przygotowanego projektu uchwały w sprawie podziału gminy na stałe okręgi wyborcze oraz ustalenia liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym. Wyjaśnił, że tryb i zasady podziału gminy na okręgi wyborcze oraz dokonywanie zmian tego podziału określa art. 92 ust. 1 i 2 ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.  Zgodnie z przytoczonym aktem prawnym podział ten dokonywany jest według jednolitej normy przedstawicielstwa obliczonej przez podzielenie liczby mieszkańców gminy przez liczbę radnych. Liczba mieszkańców gminy Dubicze Cerkiewne wg. stanu na 31 grudnia 2009r. wynosi 1902 mieszkańców a liczba mandatów 15. Norma przedstawicielstwa w gminie wynosi 126,80.Przy obecnej liczbie mieszkańców w poszczególnych okręgach wyborczych z wyliczeń norm wynika 16 mandatów. Zmiana ta dotyczy dwóch okręgów nr 1 obejmującym m. Dubicze Cerkiewne i Rutkę wyliczona norma przedstawicielstwa wskazuje 3 mandaty (liczba mieszkańców:323: 126,89 gminna norma przedstawicielstwa =2,54 mandatów) i okręg nr 3 obejmujący m. Jelonka wskazuje jeden mandat 72 mieszkańców : 126,80=0,57. W związku z powyższym przygotowano projekt uchwały w której połączono okręgi wyborcze dotychczasowy nr 3 m. Jelonka i nr 6 Czechy Orlańskie tworząc okręg Nr 3 obejmując w granicach okręgu położone po sąsiedzku m. Jelonka i Czechy Orlańskie oraz dokonać zmiany numeracji pozostałych okręgów.

Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy o przedstawienia stanowiska w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji, poinformował, że na posiedzeniu komisja zaopiniowała pozytywnie propozycję zmiany okręgów.

Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie

Rada Gminy w wyniku jawnego głosowania jednogłośnie (za-12 głosami,   przeciw- 0 głosów,   wstrzymało się -0 głosów ) podjęła

uchwałę Nr XXIVI/169/10
 w sprawie
podziału gminy na stałe okręgi wyborcze oraz ustalenia liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym.

     Rozpoczynając realizację kolejnego punktu, Przewodniczący Rady Gminy, oddał głos Pani Skarbnik Gminy, która przedstawiła przygotowane pod obrady dzisiejszej sesji zmiany w dochodach budżetu i zmiany w wydatkach budżetu 2010r. ujęte w projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010r.
Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie.

Rada Gminy w wyniku jawnego głosowania jednogłośnie (za-12 głosami,   przeciw- 0 głosów,   wstrzymało się -0 głosów ) podjęła

uchwałę Nr XXVI/170/10

w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 r

Do pkt. 7

Informację opisową z wykonania budżetu za I półrocze 2010 roku celem dokonania analizy i oceny przedstawił Wójt Gminy. Poinformował, że informacja o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2010 roku była przedstawiona Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku, która wydała opinię pozytywną oraz wszyscy radni otrzymali informację wraz z zaproszeniem na sesję.  

W uzupełnieniu Wójt Gminy nadmienił, że uchwalony przez Radę Gminy w dniu 28 grudnia 2009 roku budżet na 2010 r. po stronie dochodów wynosił 5 416 554 zł, a po stronie wydatków 6 442 523 zł. Dochody budżetu w kwocie 121 800 zł przeznaczono na spłatę kredytów długoterminowych. Źródłem finansowania deficytu w kwocie 1 025 969 zł są wolne środki. W przeciągu I półrocza 2010 roku budżet gminy po stronie dochodów i wydatków był zmieniany pięciokrotnie:

Po wprowadzonych zmianach budżet po stronie dochodów wyniósł 4 929 650 zł a po stronie wydatków 6 067 066 zł.

Podkreślił, że w pierwszym półroczu 2010r. gmina spłaciła zobowiązania wynikające z zaciągniętych pożyczek w latach ubiegłych w kwocie 78 600zł. Spłata dotyczyła 3 pożyczek zaciągniętych w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku. Ponadto w I półroczu gmina zaciągnęła pożyczkę wyprzedzające finansowanie w Banku Gospodarstwa Krajowego Oddział w Białymstoku w kwocie 353 579,65zł na projekt współfinansowany ze środków unijnych "Infrastruktura kultury w nowym wymiarze-remont i wyposażenie Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Dubiczach Cerkiewnych-II etap". Spłata nastąpi po prawidłowym zweryfikowaniu wniosku o płatność - plan do końca 2010r.

Zadłużenie na koniec 30.06.2010r. wyniosło 888 415,09zł w tym krótkoterminowe 362 779,65zł i długoterminowe 525 635,44zł. Dodał, że na koniec czerwca gmina miała zawartą jedną lokatę. Są to środki na rachunku pomocniczym tzw. "Dobry zysk" w kwocie 466 977,49zł.

 Wójt Gminy zaznaczył, że wiele jest zadań inwestycyjnych do realizacji w gminie i tak do 15 września jest termin na składanie wniosków na modernizację Gminnego Ośrodka Zdrowia w Dubiczach Cerkiewnych i gmina zamierza złożyć wniosek. Nawiązał też do sprawy współfinansowania gminy w budowę dróg powiatowych przebiegających przez teren naszej gminy, gdzie gmina na przestrzeni dwóch lat partycypowała w kosztach budowy dróg jak: Czechy Orlańskie, Witowo i Istok. Zdaniem, Wójta Gminy należy zaprzestać partycypowania w kosztach budowy dróg powiatowych ze względu na występujące duże potrzeby inwestycyjne   w gminie.

Do przedstawionej informacji radni nie wnieśli uwag.

       Dalej poinformował, że Zarząd Województwa Podlaskiego jako Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013 ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie projektów ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w zakresie kultury i turystyki. Ostateczny termin składania wniosków upływa 31.08.2010 r. Maksymalny udział dofinansowania w wydatkach kwalifikowalnych na poziomie projektu wynosi 90% kosztów kwalifikowalnych i 10% wkład własny. Minimalna wartość uzyskania dofinansowania wynosi 1 mln zł kosztów kwalifikowalnych, Wójt Gminy mówił, że można uzyskać nawet i 10 mln zł. ponieważ istnieje możliwość rozłożenia na kilka lat do 2013 roku. Składając wniosek o środki z przeznaczeniem na zagospodarowanie Ośrodka Wypoczynkowego „Bachmaty” należałoby wybrać najpilniejsze i najważniejsze zadania do realizacji  ale w tej sprawie chcę zasięgnąć opinii u radnych.

Obecna na sesji Pani Dyrektor GOKSiR wymieniła szereg potrzeb jakie należałoby poprawić w Ośrodku wypoczynkowym "Bachmaty" dodała, że praktycznie całą infrastrukturę należałoby wymienić aby podnieść jego rangę.

W związku z powyższym, Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zgłoszoną propozycję Wójta Gminy zapytując kto z radnych jest za złożeniem wniosku przez gminę na modernizację Ośrodka Wypoczynkowego „Bachmaty”

   Rada Gminy w wyniku jawnego głosowania większością głosów (przeciw – 6 głosów, za-5 głosów i wstrzymał się -1 głos ) odrzuciła wniosek.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że Rada Gminy jest przeciw składaniu wniosku o dofinansowanie z środków unijnych w tej sprawie.

 Do pkt. 8

 Odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych udzielił Wójt Gminy.

Poinformował, że wnioski radnych związane z drogami powiatowymi zostaną, jak zawsze, przesłane do Zarządu Dróg Powiatowych w Hajnówce w celu realizacji.

W sprawie uporządkowania dzikich wysypisk poinformował, że zostaną zrealizowane. Przy tym poinformował, że 12 sierpnia br. w Hajnówce odbędzie się spotkanie związane z planowanym otwarciem Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Poryjewie. Prawdopodobnie PUK w Hajnówce będzie zbierał odpady komunalne i dostarczał do zakładu gdzie będą segregowane odpady z gmin a y balast pozostały po tym procesie PUK będzie składał na polu składowym, którego jest administratorem .

Wójt Gminy nawiązując do wniosku Przewodniczącego Rady poinformował, że w budżecie na utrzymanie dróg pozostało jeszcze trochę środków ale dotychczas nie rozpoczęto zaplanowanej budowy drogi Nikiforowszczyzna - Wygon, której koszt wyniesie około 9-10 tys. zł. Robiąc tę drogę, zostanie zlecone wykonawcy, zawiezienie dołów na drodze w m. Bobinka. Stwierdził, że po zapłaceniu wykonawcy za powyższe roboty, można powiedzieć, że tych środków nie ma.

 Dalej poinformował radnych, że zostały wysłane dwa transporty zboża i mieszanki dla powodzian do gminy Szczucin, koszty transportu zostaną pokryte z zebranych środków dla powodzian. Sprawozdanie zostanie przedstawione radzie po zakończeniu akcji.

Wniosek radnego wsi Witowo zostanie ponownie wysłany do Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku do realizacji.

W dalszej części tego punktu, Wójt Gminy, przedstawił dwa pisma   z miasta gminy Gąbin i gminy Pilzno, które również ucierpiały podczas powodzi i zwracają się o pomoc.

Wójt Gminy zwrócił się do radnych o wypowiedzi w tej sprawie.

W dyskusji większość radnych wnioskowała o przekazanie zebranych środków finansowych i darów w postaci zboża i pasz  do wcześniej wybranej gminy tj. Szczucin ponieważ podzielenie zebranych darów na kilka gmin będzie znikomą pomocą i żadna gmina nie odczuje udzielonej pomocy. 

Sprawę udzielenia pomocy dla kilku gmin ,Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zapytując kto z radnych jest za przyznaniem pomocy:

jednej gminie - oddano 5 głosów

dla dwu gmin - oddano również 5 głosów.

 W związku z równą ilością oddanych głosów, Przewodniczący Rady magłos rozstrzygający i on  był za udzieleniem pomocy jednej gminie Szczucin. Radni  przedłużając dyskusję w tym temacie wnioskowali o pozostawienie decyzji w tej sprawie  Panu Wójtowi Gminy .

Do pkt. 9

Uwag i poprawek do protokółu z XXXV Sesji nie było, wobec czego protokół został przyjęty.

   W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady Gminy, podziękował radnym i osobom zaproszonym za udział w sesji, po czym o godz.12 35 zamknął XXXVI Sesję Rady Gminy.

 

 Protokołowała :                                                                            Przewodniczący Rady Gminy

Maria Pietryczuk                                                                                         Jerzy Karpiuk

 

Metryka strony

Udostępniający: Maria Pietryczuk

Wytwarzający/odpowiadający: Maria Pietryczuk

Wprowadzający: Marcin Siemieniuk-Morawski

Data wprowadzenia: 2010-12-08

Data modyfikacji: 2016-08-19

Opublikował: Marcin Siemieniuk-Morawski

Data publikacji: 2010-12-08