KRG 24 luty 2011
Protokół z dnia 24 lutego 2011r
z odbytego wspólnego posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego, Komisji Oświaty, Opieki Społecznej, Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki i Komisji Porządku Publicznego.
I W posiedzeniu udział wzięli :
1. Członkowie Komisji Rozwoju Gospodarczego:
- Korch Wieczysław – przewodniczący komisji
- Oksentiuk Nina - z-ca przewodniczącego komisji
- Pietrzak Stefan – członek komisji
- Michałowska Emilia – członek komisji
- Holonko Mikołaj - członek komisji
- Troc Aleksy - członek komisji
- Szymaniuk Irena- członek komisji
- Karpiuk Jerzy - członek komisji
- Karpiuk Andrzej - członek komisji
- Leoniuk Mikołaj – członek komisji
2. Członkowie Komisji Oświaty, Opieki Społecznej, Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki:
- Emilia Michałowska- przewodniczący komisji
- Irena Szymaniuk- z-ca przewodniczącego komisji
- Mirosław Chodakowski- członek komisji
- Nina Oksentiuk- członek komisji
- Mikołaj Holonko- członek komisji
- Wieczysław Korch- członek komisji
3. Członkowie Komisji Porządku Publicznego:
- Andrzej Karpiuk - przewodniczący komisji
- Michał Kot- z-ca przewodniczącego komisji
- Jerzy Karpiuk - członek komisji
- Mikołaj Rybak – członek komisji
- Mirosław Chodakowski- członek komisji
4. Zaproszeni goście:
- Mikołaj Ławrynowicz- Sekretarz
- Pietryczuk Maria- Kierownik GOPS
- Olga Repko – Kierownik USC
II Porządek dzienny
1. Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie:
1) zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Stary Kornin.
2) wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w budżecie 2012r
3) uchwalenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
4) określenie wysokości ekwiwalentu pieniężnego przysługującego członkom OSP za udział w działaniach ratowniczych i szkoleniach pożarowych.
2. Sprawy Różne
Posiedzenie wspólnej komisji Rady Gminy Cerkiewnej otworzył Pan Wieczysław Korch – Przewodniczący Komisji Gospodarczej. Przywitał on przybyłych na posiedzenie członków komisji i zaproszonych gości. Następnie przedstawił porządek obrad komisji i podał pod głosowanie. Komisje jednogłośnie przyjęły proponowany porządek obrad.
Ad 1
Wyjaśnień do punktu pierwszego udzielił Sekretarz Gminy. Powiedział że złożony projekt Plan Odnowy Miejscowości Stary Kornin został odrzucony z powodu braku szczegółowego opisu miejscowości Stary Kornin. Plan Odnowy Miejscowości Stary Kornin jest niezbędny do ubiegania się o dofinansowanie realizacji zadania. Sekretarz powiedział że został dopisany dodatkowy punkt w którym rozszerzono opis miejscowości Stary Kornin. Następnie odczytał dodany punkt.
Radna Nina Oksentiuk zaproponowała aby ująć tradycję święta prawosławnego, które jest obchodzone 7 sierpnia w parafii prawosławnej w Starym Korninie.
Realizując następny podpunkt porządku dziennego głos zabrał Sekretarz Gminy. Poinformował radnych, że w 2011r. w budżecie gminy zostało zarezerwowane na fundusz sołecki ok.100 tyś. zł. Podkreślił, że jest to duża kwota dla budżetu naszej gminy. Uważa, że należy sprawdzić jak w 2011r. poszczególne sołectwa poradzą sobie, z iloma problemami się zetknęli. Powiedział, żeby te środki przeznaczyć na konkretną inwestycję realizowaną przez gminę w 2012r.Zwrócił się do radnych tych miejscowości w których będą realizowane inwestycje aby nie składali wnioski na fundusz sołecki. Na koniec Sekretarz wnioskował o nieutworzenie funduszu sołeckiego na 2012 r, ale nie wyklucza przy tym utworzenia takiego funduszu w 2013 r.
Głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Wieczysław Korch zapytał, czy wójt może podważyć złożone wnioski.
Sekretarz Gminy odpowiedział, że pracownicy UG oceniają wnioski, czy zaproponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Gminy, czy realizacja zadania nie jest zaplanowana na gruncie prywatnym. Wnioski akceptuje również Rada. W przypadku odmowy realizacji danego zadania sołectwo może się odwołać. Zaznaczył że w poprzednim roku żaden wniosek nie został odrzucony.
Radny Stefan Pietrzak uważa, że Rada powinna podjąć uchwałę, aby dać możliwość realizacji zadań, natomiast to od mieszkańców będzie zależało, czy o takie środki wystąpią.
Radny Mirosław Chodakowski powiedział, że fundusz sołecki powinien być uchwalony, gdyż będą środki na zadania drobne a mieszkańcy będą widzieć efekty w swojej miejscowości. Zaznaczył jednocześnie że duża inwestycja jest tylko widoczna w danej miejscowości w której jest przeprowadzana.
Radny Jerzy Karpiuk zwrócił uwagę że można otrzymać zwrot od 10% do 30% wydatkowanych środków. Sekretarz powiedział że gmina ze względu na dochody może otrzymać 20% wydatkowanych środków.
Radny Aleksy Troc uważa, że we wsi Koryciński jest potrzeba wymiany drzwi w budynku OSP i właśnie takie środki pozwoliłby te zadanie zrealizować.
Komisja jednocześnie przyjęła projekt uchwały w sprawie zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki na 2012r.
Następnie głos zabrała Pani Maria Pietryczuk – kierownik GOPS w Dubiczach Cerkiewnych. Powiedziała że system profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną jest dokumentem, który stanowi podstawę do realizacji wzorów interwencji społecznych podejmowanych w celu poprawy sytuacji dziecka i rodziny na terenie gminy.
Zadania realizowane są przy współpracy z:
- Urząd Gminy
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
- Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Gminny Ośrodek Zdrowia w Dubiczach Cerkiewnych
- Komisariat Policji w Kleszczelach – dzielnicowy gminy Dubicze Cerkiewne
- Zespół Szkół w Dubiczach Cerkiewnych
- Parafie Prawosławne w: Dubiczach Cerkiewnych, Werstoku i Starym Korninie.
Pani Maria Pietryczuk w swej wypowiedzi poinformowała, że GOPS opiekuje się na stało siedmioma osobami niepełnosprawnymi, wypłaca stały zasiłek 351,00 zł. miesięcznie na 1 osobę. Pracownik socjalny często wyjeżdża w teren do osób potrzebujących pomocy np. sprawdza czy jest opał. Są organizowane zebrania dla osób starszych: wigilia dla osób samotnych.
Głos zajęli:.
Radny Stefan Pietrzak powiedział aby zwrócić większą uwagę na dzieci z rodzin patologicznych, aby dzieci dłużej mogły przebywać w świetlicy. Zaproponował aby z pozyskanych środków z funduszu sołeckiego zakupić stół bilardowy i pimpongowy. Poprosić Pana Leona Mikulicza aby raz w tygodniu prowadził szkółkę szachową.
Po głosowaniu projekt uchwały zaopiniowano pozytywnie.
Komisja zapoznała się z projektem uchwały w sprawie wysokości ekwiwalentu pieniężnego przysługującego członkom OSP za udział w działaniach ratowniczych i szkoleniach pożarowych.
Wyjaśnienia do projektu uchwały udzieliła Pani Olga Repko – Kierownik USC powiedziała, że w dniu 21-01-2011r został zgłoszony wniosek przez zarząd gminny ZOSPO w Dubiczach Cerkiewnych o zróżnicowanie stawek: 10,00 zł za szkolenia, 15,00 zł za udział w akcjach pożarniczych. Pani Olga Repko poinformowała radnych , że nie wolno różnicować stawek. Przedstawiła stawki które obowiązują w innych gminach Komisja zaproponowała jednakową stawkę za szkolenia i akcje pożarnicze w wysokości 15,00 zł.
Ad 2
Przewodniczący Wieczysław Korch przeczytał wnioski mieszkańców które były zgłaszane przez mieszkańców Gminy Dubicze Cerkiewne podczas wyborów do jednostek pomocniczych gminy. Radni przyjęli do wiadomości zgłoszone wnioski.
Wieczysław Korch zaproponował aby gmina przeprowadziła akcje na zbieranie artykułów gabarytowych, sprzętu elektronicznego.
Następnie sekretarz powiedział, iż na uruchomienie oświetlenia we wsi: Bobinka, Wygon, Klakowo, Nikiforowszczyzna umowa jest już podpisana.
Radny Mikołaj Rybak zgłosił,iż linie energetyczne w obrębie wsi Tofiłowce są już stare i często ulegają awarii.
Następnie zabrał głos Sekretarz powiedział, że został opracowany wykaz zadań inwestycyjnych planowanych do realizacji na terenie Gminy Dubicze Cerkiewne przy dofinansowaniu z Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w którym ujęto:
1. Przebudowy dróg lokalnych przebiegających przez tereny leśne
- Przebudowa drogi gminnej Górny Gród-Nikiforowszczyzna-Wygon ( wykonanie nawierzchni żwirowej)
- Przebudowa drogi powiatowej na odcinku Jakubowo- Piaski-Zabagonie-Długi Bród-Wiluki -Wojnówka( wymiana nawierzchni asfaltowej z zachowaniem istniejącej podbudowy, poszerzenie jezdni ze względu na przebiegającą droga trasę rowerową)
- Przebudowa drogi gminnej na odcinku Stacja Witowo-Pasieczniki-Małe,Werstok( wykonanie nawierzchni żwirowej)
- Przebudowa drogi gminnej (ulicy) w m. Werstok( wykonanie nawierzchni asfaltowej)
- Przebudowa drogi gminnej Starzyna - Jodłówka Policzna( wykonanie nawierzchni żwirowej)
2. Wyposażenie Ochotniczych Straży Pożarnych
- Zakup węży strażackich P-52 do celów wyposażenia skrzynek ppoż w 15 miejscowościach gminnych
- Zakup lekkiego samochodu strażackiego
- Zakup wyposażenia dla Ochotniczej Straży Pożarnej w m. Werstok z tego:
- aparatów tlenowych
- zestawu ratownictwa drogowego
- zestawu ratownictwa medycznego
3. Rozbudowa sieci wodociągowej
- Budowa sieci wodociągowej od m. Pisaki do m. Jakubowo
4. Likwidacja Gminnego Składowiska Odpadów w m. Dubicze Cerkiewne i "dzikich" wysypisk
- Likwidacja i rekultywacja terenu Gminnego Składowiska Odpadów w Dubiczach Cerkiewnych
- Likwidacja "dzikich "wysypisk śmieci
5. Turystyczne zagospodarowanie terenu.
- Budowa miejsc przystankowych z zadaszeniem( wiata) miejscem na ognisko, bieżąca wodą, WC w m. Wiluki
Łączna kwota zaplanowanych inwestycji to 3 051 167 zł.
Na koniec ustalono że wspólne posiedzenia komisji będą odbywać się w ten sam dzień co sesja Rady Gminy.
Wobec wyczerpania się tematyki wspólnego posiedzenia, komisje zakończyły obrady o godz. 1215
Przewodniczył posiedzeniu:
Wieczysław Korch- Przewodniczący Komisji
Rozwoju Gospodarczego
Protokołował:
Joanna Korcz
Metryka strony