Uchwała Nr XXIII/124/05 z dnia 2 grudnia 2005
Rady Gminy Dubicze Cerkiewne
z 2 grudnia 2005 r.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 116, poz. 1203 oraz z 2005r. Nr 172, poz.1441) uchwala się, co następuje:
- Projekt budżetu Wójt opracowuje na podstawie wycinkowych materiałów planistycznych opracowanych przez poszczególne komórki organizacyjne urzędu gminy i jednostek organizacyjnych oraz wniosków z zebrań wiejskich.
- Wójt Gminy opracowuje projekt budżetu i przekazuje Przewodniczącemu Rady Gminy w terminie do 15 listopada każdego roku.
- Projekt budżetu obejmować powinien:
- po stronie dochodów:
- aktualnie występujące i należne ustawowo gminie dochody,
- wpływy od jednostek gospodarki pozabudżetowej,
- dochody z majątku gminy,
- dotacje celowe i subwencje.
- po stronie wydatków:
- środki na sfinansowanie koniecznych i perwszoplanowych zadań gminy proporcjonalnie do potrzeb i posiadanych możliwości,
- rezerwę ogólną na nieprzewidziane wydatki w wysokości do 1% wydatków,
- wyodrębnione wydatki na zadania zlecone.
- w przypadku wystąpienia niedoboru budżetowego – źródła jego pokrycia.
- po stronie dochodów:
- Projekt budżetu ponadto obejmować może:
- rezerwy celowe na wydatki, których szczegółowy podział nie może być dokonany w okresie uchwalania budżetu,
- środki na dofinansowanie zadań zleconych,
- środki na dofinansowanie zadań jednostek nie powiązanych z budżetem gminy.
Materiały związane z projektem budżetu – przedkładane Radzie Gminy – powinny obejmować:
- projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami,
- informację o stanie mienia komunalnego,
- objaśnienia do projektu budżetu.
Projekt uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego określa:
- prognozowane dochody,
- wydatki budżetu,
- dochody i wydatki związane z realizacją zadań zleconych
- źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
- dotacje dla innych podmiotów publicznych
- dochody i wydatki związane z realizacją wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, w budżecie jednostki samorządu terytorialnego, której powierzono realizację tych zadań,
- dochody z tytułu wydawania pozwoleń na sprzedaż napoi alkoholowych i wydatki na realizację zadań okreslonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
- upowaznienia Wójta Gminy do :
- zaciągania długu oraz spłat zobowiązań
- dokonywania wydatków na cele reprezentacyjne,
- dokonywania zmian w planie wydatków polegających na przenoszeniu wydatków między rozdziałami i paragrafami w ramach działu.
Załącznikami do uchwały budżetowej powinny być w szczególności następujące zestawienia tabelaryczne:
- zestawienie dochodów w układzie działów i rozdziałów oraz paragrafów klasyfikacji budżetowej dotyczących ważniejszych źródeł z wyodrębnieniem:
- dochodów z podatków i opłat,
- udziałów w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa
- pozostałych dochodów.
- zestawienie wydatków w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem:
- wydatków budżetowych, w tym w szczególności:
- wynagrodzenia i pochodnych od wynagrodzeń
- dotacji i wydatków na obsługę długu jednostek samorządu terytorialnego,
- wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego
- pozostałych wydatków
- wydatków inwestycyjnych
- rezerwy ogólnej na nieprzewidziane wydatki,
- rezerw celowych (o ile wystąpią)
- wydatków budżetowych, w tym w szczególności:
- dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami,
- plan przychodów i wydatków funduszy celowych i rachunków dochodów własnych,
- zestawienie dotacji dla innych podmiotów publicznych,
- dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, w budżecie jednostki samorządu terytorialnego, której powierzono realizację tych zadań,
- wykaz imienny zadań inwestycyjnych i wielkość środków na ich realizację.
Informacja o stanie mienia komunalnego powinna obejmować:
- wykaz rodzajowy mienia i miejsca położenia,
- ogólne rozmiary (ilość, powierzchnia) oraz wartość tego mienia,
- sposób zagospodarowania (dzierżawa, sprzedaż, w zarządzie gminy lub jednostki komunalnej, użytkowanie i inne).
- uzyskiwane dochody do budżetu oraz wydatki ponoszone z niego (przewidywane wykonanie i plan).
- Objaśnienia do projektu budżetu powinny zawierać omówienie projektu planu dochodów i wydatków na tle przewidywanego wykonania poprzedniego roku oraz sposobu ich kalkulacji, w tym:
- w zakresie dochodów – omówienie poszczególnych ważniejszych ich źródeł, ich wydajności i ewentualnych zagrożeń realizacji, w przypadku dotacji na zadania zlecone – zakresu ich sfinansowania,
- w zakresie wydatków – określenie przeznaczenia poszczególnych wydatków oraz ich zasadności, odrębnie dla:
- wydatków bieżących,
- wydatków inwestycyjnych, w tym wymienienie rodzaju inwestycji, źródeł finansowania, poniesionych dotychczas nakładów według źródeł finansowania , ogólny koszt inwestycji, termin rozpoczęcia i zakończenia.
- rezerw celowych i przyczyn i wydzielenia.
- odnośnie jednostek gospodarki pozabudżetowej omówienia wymaga wielkość ich przychodów i rozchodów oraz sposób kalkulacji na tle dotacji i wpłaty do budżetu
- W objaśnieniach należy także ustosunkować się do wniosków Komisji Rady oraz Zebrania Wiejskiego zgłoszonych na etapie opracowania projektu budżetu, które nie zostały uwzględnione
- Przewodniczący Rady Gminy otrzymany projekt budżetu wraz z towarzyszącymi mu materiałami przekazuje niezwłocznie do zaopiniowania Komisjom Rady, które wyrażają swoją opinię o projekcie w ciągu 14 dni od daty wpływu projektu do Rady Gminy i przekazują ją Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy.
- Komisje Rady mogą wnosić odrębne konstruktywne wnioski szczegółowo uzasadnione dotyczące projektu, w tym objęcie planem wydatków określonych zadań.
- Komisja Rozwoju Gospodarczego Gminy, po rozpatrzeniu wniosków pozostałych komisji formułuje opinię ostateczną o projekcie budżetu na posiedzeniu w ciągu 14 dni, nie później jednak niż do 15 grudnia i przekazuje w tym terminie Wójtowi Gminy.
Wójt Gminy po zapoznaniu się z opinią Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy powinien w miarę możliwości uwzględnić zawarte w niej postulaty, skorygować projekt budżetu i w formie autopoprawek przekazać Radzie Gminy do 31 grudnia.
- Uchwalenie budżetu powinno nastąpić w następującym porządku:
- zwięzłe przedstawienie projektu budżetu wraz z jego uzasadnieniem przez Wójta Gminy.
- odczytanie opinii Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy,
- odczytanie stanowiska Wójta Gminy w sprawie opinii Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy z uzasadnieniem przyczyn nie uwzględnienia jej postulatów,
- dyskusja i głosowanie nad zgłoszonymi poprawkami,
- głosowanie nad całościowym projektem budżetu.
- Uchwalenie budżetu powinno nastąpić przed rozpoczęciem roku budżetowego, ewentualnie do 31 marca po jego rozpoczęciu.
- Do czasu uchwalenia budżetu po rozpoczęciu roku budżetowego podstawą gospodarki finansowej gminy jest projekt budżetu wraz z ewentualnymi autopoprawkami, o których mowa wyżej.
Traci moc Uchwała nr IV/18/94 Rady Gminy Dubicze Cerkiewne z dnia 28.X.1994r. w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Jan Surel
Metryka strony