Protokół z posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy Dubicze Cerkiewne w dniu 13 listopada 2008r.

Protokół

z odbytego posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy Dubicze Cerkiewne


w dniu 13 listopada 2008r.



I. W posiedzeniu udział wzięli:
1.Członkowie Komisji Rozwoju Gospodarczego:
  • Korch Wieczysław – przewodniczący komisji
  • Guryn Mikołaj – członek komisji
  • Karpiuk Jerzy - członek komisji
  • Żak Jan - członek komisji
  • Szymaniuk Irena – członek komisji

2. Goście zaproszeni:
  1. Walentyna Galimska – Inspektor Urzędu Gminy
  2. Olga Repko – kierownik USC Prowadząca sprawy ochrony przecipożarowej
  3. Leon Małaszewski – Kierownik Referatu GKBRiOŚ,
  4. Eugeniusz Makarewicz- inspektor
  5. Mikołaj Ławrynowicz – Sekretarz Gminy
II. Porządek dzienny:
Zaopiniowanie projektu uchwał w sprawie:
1)obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2009r.
2) określenie wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2009r.
3) taryfy opłat na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków na terenie Gminy Dubicze Cerkiewne na 2009r.
4) przyjęcia środka trwałego : linii wodociągowej i kanalizacji od osoby fizycznej
5) wyrażenia woli zabezpieczenia środków finansowych w budżecie gminy na 2009r na realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą „ Poprawa infrastruktury drogowej poprzez przebudowę dróg gminnych w m. Tofiłowce, Werstok – Wiluki oraz Grabowiec-Dubicze Cerkiewne”
6).uchwalenie ekwiwalentu pieniężnego przysługującego członkom OSP.

Posiedzenie Komisji Rozwoju Gospodarczego odbyło się dnia 12.11. 2008r. pocz. godz. 1000 w budynku Urzędu Gminy w Dubiczach Cerkiewnych w sali Urzędu Stanu Cywilnego. Posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego przewodniczył Korch Wieczysław - Przewodniczący Komisji . Na wstępie przywitał przybyłych na posiedzenie członków komisji oraz zaproszonych osób. Następnie przewodniczący zapoznał zebranych z proponowanym porządkiem posiedzenia. Członkowie komisji uwag do porządku nie zgłosili. W związku z powyższym porządek dzienny został przyjęty jednogłośnie.

Do pkt. 1.1 i 1.2

  Z tematyka tego punktu posiedzenia członków Komisji zapoznała Pani Walentyna Galimska- inspektor urzędu Gminy prowadząca sprawy podatkowe w urzędzie. Przedstawiła ona propozycję stawek maksymalnych stawek podatku do nieruchomości i cen skup żyta określonych Rozporządzeniem Ministra Finansów. Każdy z członków komisji otrzymał także na piśmie wykaz zawierający dane dotyczące obowiązujących stawek i wysokości cen 1 q żyta w roku 2008 oraz propozycje MF stawek maksymalnych. Kontynuując wypowiedź Pani Galimska poinformowała członków komisji, że w przypadku przyjęcia maksymalnej ceny żyta do ustalenia wysokości podatku rolnego nie wymagane jest podejmowanie uchwały przez Radę Gminy natomiast obniżenie ceny wymaga podjęcia uchwały. Przewodniczący komisji Pan Wiaczesław Korch zaproponował aby członkowie zgłaszali propozycje stawek oddzielnie dla każdej pozycji podatku od nieruchomości oraz ceny 1q żyta do celów podatku rolnego. Każda propozycja stawki podatku zgłoszona przez członków była szeroko analizowana. Ostatecznie po długiej dyskusji członkowie wypracowali wspólne stanowisko co do wysokości stawek podatku od nieruchomości i ceny 1 q żyta do celów podatku rolnego i zobowiązali do przedstawienia Przewodniczącego Komisji na sesji rady gminy, które przedstawia się następująco:

1. od gruntów za 1 m²:
1) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewid. gruntów i budynków – 0,66 zł
2) pod jeziorami , zajętymi na zbiorniki wodne , retencyjne lub elektrownie wodne – 3,90 zł
3) pozostałych , w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,35 zł

2. Od budynków lub ich części za 1 m²:

1) mieszkalnych – 0,62 zł,
2)zajętych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej- 14,50 zł
3) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 9,24 zł,
4) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych – 4,01 zł,
5) pozostałych , w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 6,64 zł,
3. od budowli – 2 % ich wartości.
         Komisja jednogłośnie proponuje obniżyć cenę 1 q żyta do celów ustalenia wysokości podatku rolnego do wysokości 50 zł/q

Ad 1.3

Propozycję taryf opłat t za wodę i odprowadzaniu ścieków na forum komisji – przedstawił Pan Leon Małaszewski- Kierownik referatu GKBRiOŚ urzędu gminy. Zgodnie z obowiązującą ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków przedsiębiorstwo eksploatujące wodociąg lub kanalizację zbiorczą w terminie 70 dni przed przewidywanym terminem wejścia w życie powinno złożyć do rady gminy propozycje taryf na nowy rok budżetowy celem ich zatwierdzenia. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Hajnówce , które eksploatuje wodociąg zbiorowy na terenie Gminy Dubicze Cerkiewne tego terminu dotrzymało. Kierownik referatu w dalszym swoim wystąpieniu zapoznał członków komisji z propozycja taryf na 2009r. zaopatrzenia w wodę wniesionych przez PWiK w Hajnówce. Proponuje się zgodnie z wnioskiem cenę dostawy 1 m³ wody w wysokości 1,92 zł i opłatę abonamentową w wysokości 1,71 zł. Jest to wzrost w stosunku do obowiązujących taryf w roku 2008 o 0,12 zł za dostawę 1m³ wody o 0,06 zł opłaty abonamentowej. W swojej wypowiedzi kierownik zaznaczył ,że PWiK w Hajnówce w roku 2008 cen taryf utrzymało na poziomie roku 2007. W jego ocenie biorąc pod uwagę rosnące koszty eksploatacji jest to podwyżka nie wysoka i powinna być zaakceptowana przez komisję i rekomendowana do zatwierdzenia przez radę gminy. Odmiennego zdania byli członkowie komisji. Choć wysoko oceniają dotychczasową współpracę z PWiK w Hajnówce uważają ,że za mało uwagi ono przywiązuje do remontów bieżących Stacji Uzdatniania Wody zarówno w Dubiczach Cerkiewnych jak też w Starym Korninie. Pan Mikołaj Guryn – reprezentujacy wieś Istok zauważył ,że w roku bieżącym Terenowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Hajnówce miała ciągłe zastrzeżenia co do jakości wody na ujęciu Stary Kornin. W związku z tym zgłosił propozycję przyjęcia proponowanych powyżej wysokości taryf pod warunkiem zainwestowania ewentualnych dochodów z tego tytułu na zakup i wymianę przestarzałych urządzeń technicznych funkcjonujących od początku lat 80w SUW. Zgłoszona propozycja została jednogłośnie poparta przez pozostałych członków Komisji. Przewodniczący Komisji został zobowiązany do przedstawienia stanowiska komisji w powyższej sprawie na sesji rady gminy.

Ad 4.

Pan Eugeniusz Makarewicz zapoznał komisję z wnioskiem Ireny Mondry zam. Dubicze Cerkiewne ul. Brzozowa 1 w sprawie przyjęcia nieodpłatnie na majątek gminy odcinka sieci wodociągowej – 9m oraz sieci kanalizacyjnej – 12m. Zapoznał także z przepisami prawa regulującymi powyższą kwestię. Zgodnie z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków i zawarta pomiędzy Gminą Dubicze Cerkiewne a PWiK w Hajnówce umową w sprawie eksploatacji i administrowania wodociągiem zbiorowym na obszarze gminy przyłącza wodociągowe pozostają na utrzymaniu ich właścicieli. Analogicznie przedstawia się sytuacja jeżeli chodzi o przyłącze kanalizacyjne do sieci kanalizacji zbiorczej ,której eksploatację prowadzi Gmina Dubicze Cerkiewne. Gmina lub inny podmiot eksploatujący mogłaby przyjąć na swój stan przedmiotowe przyłącza , ale jeżeli przepisy prawa do tego nie zobowiązują takie działanie mija się z celem m.in. dlatego ,że po przejęciu na stan utrzymanie przyłączy w tym usuwanie awarii należałoby do obowiązków podmiotu prowadzącego eksploatację wodociągu lub kanalizacji. W dalszych wyjaśnieniach Pan Makarewicz wspomniał ,że art.31 w/w ustawy co prawda przewiduje, że właściciel może przekazać odpłatnie na rzecz gminy wybudowane na swój koszt urządzenie wodociągowe lub kanalizacyjne na podstawie stosownej umowy jednak w danym przypadku nie może mieć zastosowanie ponieważ przyłącze wodociągowe ani kanalizacyjne nie jest urządzeniem w rozumieniu przepisów w/w ustawy. Wobec powyższego zaproponował on aby wniosek w powyższej sprawie rozpatrzyć negatywnie. Komisja nie zajęła stanowiska w powyższej sprawie . Zgodnie z propozycją przewodniczącego komisji Pan Wiaczesława Korcha komisja skierowała wniosek do rozpatrzenia na sesji rady gminy.

Ad 5.

Ten punkt posiedzenia komisji omówił Pan Mikołaj Ławrynowicz -Sekretarz Gminy. Poinformował on komisję ,że wnioski złożone przez gminę o dofinansowanie przebudowy dróg gminnych ze środków unijnych w m. Tofiłowce oraz Werstok-Wiluki i Grabowiec-Dubicze Cerkiewne zostały rozpatrzone negatywnie przez Urząd Marszałkowski z powodu zastrzeżeń do przyjętych rozwiązań technologicznych związanych z wykonaniem nawierzchni drogi( potrójne utrwalenie emulsja asfaltową i grysami). W międzyczasie 31 października został ogłoszony nabór wniosków na przebudowę gminnej infrastruktury drogowej w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych w latach 2008-2011. Wnioski można składać do dnia 21 listopada 2008r. w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim. W związku z zaistniałą sytuacja gmina zamierza skorzystać z tych możliwości i złożyć wniosek o dofinansowanie przebudowy w/w dróg , które nie uzyskały dofinansowania w ramach RPO WP. Aby wniosek mógł być przyjęty do rozpatrzenia należy w budżecie gminy na rok 2009 zabezpieczyć środki na realizację w/w zadania w pełnej wysokości tj. w kwocie kosztorysu inwestorskiego , która wynosi 915,3 tys. zł. Jak wyjaśnił w dalszej wypowiedzi Sekretarz Gminy – wysokość dofinansowania zadania w przypadku przyznania środków wynosi 50% kosztów i zostanie zrefundowana gminie po zakończeniu zadania i zapłaceniu całości kosztów Wykonawcy przez Beneficjenta. Sytuacja finansowa gminy umożliwia zabezpieczenie 50% kosztów zadania ze środków własnych gminy i 50% z kredytu krótkoterminowego. Wyjaśnienie Sekretarza zostało przyjęte przez komisję a projekt uchwały jednogłośnie został zaopiniowany pozytywnie.

Ad 6.

Projekt uchwały w sprawie wysokości ekwiwalentu pieniężnego przysługującego członkom OSP za udział w akcjach ratowniczych i szkoleniach przedstawiła Pani Olga Repko- prowadząca sprawy osp w urzędzie gminy. Jak poinformowała członków komisji gmina wypłacała ekwiwalent w wysokości maksymalnej tj. 1/175 przeciętnego wynagrodzenia ogłoszonego przez Prezesa GUS za każdą godzinę udziału w akcji lub szkoleniu. Wartość jednej godziny w ostatnim kwartale wynosiła 16,86 zł jest to stawka bardzo wysoka w porównaniu z stawkami płaconymi np. przez pracodawców pracownikom za świadczona pracę, zważywszy ,że była ona jednakowa zarówno za udział w akcji gaśniczej jak i za udział w szkoleniu. Dlatego w związku ze zmianą ustawy o ochronie przeciwpożarowej dającą uprawnienia radzie gminy do ustalenia wysokości ekwiwalentu projekt uchwały przedstawiony przez wójta gminy przewiduje zmniejszenie i uchwalenie na poziomie 10 zł/godz. Pani Repko zwróciła się z prośba do komisji o pozytywne jej zaopiniowanie. Przewodniczący Komisji zwrócił się do radnych o zajęcie stanowiska w powyższej kwestii a także o inne propozycje wysokości ekwiwalent. Radny Jan żak zaproponował stawkę ekwiwalentu w wysokości 12 zł za godzinę motywując tym ,że stawka 10 zł za godzinę w niektórych zakładach pracy jest osiągalna dla pracowników bez narażania życia i zdrowia. Podkreślił ,że osoba biorąca udział w akcji na te zagrożenia jest narażona w każdej chwili, dlatego niech choć częściowo w większym zakresie to zostanie zrekompensowane. Przewodniczący komisji zwrócił się o inne propozycje w tej sprawie. Wobec braku zgłoszeń poddał propozycje wójta i jednego z członków komisji pod głosowanie. W wyniku głosowania jednogłośnie została przyjęta propozycja stawki ekwiwalentu w wysokości 12 zł/godz. zgłoszona przez Pana Jana Żaka i będzie rekomendowana do uchwalenia przez komisję na posiedzeniu Rady Gminy.

Wobec wyczerpania tematyki posiedzenia komisja o godz. 1330 zakończyła obrady.



Przewodniczący Komisji Rozwoju Regionalnego
Wiaczesław Korch


Metryka strony

Udostępniający: Mikołaj Ławrynowicz

Wytwarzający/odpowiadający: Kamil Chraniuk

Wprowadzający: Kamil Chraniuk

Data wprowadzenia: 2008-11-28

Data modyfikacji: 2008-11-28

Opublikował: Kamil Chraniuk

Data publikacji: 2008-11-28