Protokół z 30 sesji z dnia 27 listopada 2009r
Protokół Nr XXX/09
z obrad Sesji Rady Gminy Dubicze Cerkiewne,
która odbyła się w dniu 27 listopada 2009r
w sali USC Urzędu Gminy w Dubiczach Cerkiewnych .
Obradom Sesji przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy – Jerzy Karpiuk
Stan rady – 15
Obecnych radnych - 13
Radni Rady Gminy obecni na sesji :
1. Szymaniuk Grzegorz
2. Czykwin Mikołaj
3. Korch Wieczysław
4. Szymaniuk Irena
5. Żak Jan
6. Troc Aleksy
7. Karpiuk Andrzej
8. Karpiuk Jerzy
9. Boguń Wiktor
10. Jakoniuk Włodzimierz
11. Berezniak Władysław
12. Guryn Mikołaj
13. Oksentiuk Nina
Radni Rady Gminy nieobecni na sesji :
1. Kazimieruk Andrzej
2. Holonko Mikołaj
Ponadto w sesji udział wzięli :
1. Jerzy Aleksiejuk - Prezes Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Hajnówce
2. Małgorzata Bondaruk –Kierownik Marketingu Przedsiębiorstwa Wodociągów i
Kanalizacji w Hajnówce
3. Alina Oniszczuk-Główna Księgowa Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w
Hajnówce
4. Jan Niczyporuk –Komendant Placówki Straży Granicznej w Dubiczach Cerkiewnych
5. Piotr Gierłachowski – Posterunek Policji Kleszczele – dzielnicowy gminy Dubicze
Cerkiewne.
6. Leon Małaszewski – Radny Powiatu Hajnowskiego
7. Anatol Pawłowski- Wójt Gminy Dubicze Cerkiewne
8. Mikołaj Ławrynowicz – Sekretarz Gminy Dubicze Cerkiewne.
9. Anna Kulik – Skarbnik Gminy
oraz sołtysi wsi:
1. Helena Bielewiec - Sołtys wsi Dubicze Cerkiewne,
2. Irena Szymaniuk – Sołtys wsi Grabowiec,
3. Michał Kot – Sołtys wsi Istok,
4. Jan Leoniuk – Sołtys wsi Rutka,
5. Andrzej Karpiuk – Sołtys wsi Zabagonie
6. Wieczysław Korch – Sołtys wsi Witowo.
7. Mikołaj Rybak – Sołtys wsi Tofiłowce
8. Nina Sajewicz – Sołtys wsi Wiluki
9. Halina Boguń –Sołtys wsi Starzyna
10. Włodzimierz Masalski – Sołtys wsi Czechy Orlańskie
11. Jan Pietroczuk – Sajewicz – Sołtys wsi Wojnówka
Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Karpiuk o godz. 1000 otworzył XXX zwyczajną Sesję Rady Gminy. Stwierdził obecność 13 radnych, co umożliwia podejmowanie prawomocnych uchwał. Przewodniczący przywitał gości zaproszonych, radnych, Wójta Gminy, sołtysów oraz wszystkich pozostałych .
Listy obecności radnych i pozostałych osób uczestniczących w obradach stanowią załącznik do protokołu .
Do pkt. 2
Następnie, Jerzy Karpiuk Przewodniczący Rady Gminy, odczytał radnym porządek obrad sesji i zapytał radnych, czy nie wnoszą innych propozycji oraz uwag do przedstawionego porządku obrad.
Sekretarz Gminy –Mikołaj Ławrynowicz zwrócił się z wnioskiem o wycofanie z porządku obrad podjęcia uchwały w sprawie opłat za udzielenie informacji publicznej .
Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie (13 obecnych, 13 głosów "za") przyjęła wniosek zgłoszony przez Sekretarza Gminy a następnie całość porządku obrad została poddana pod głosowanie:
Rada Gminy w głosowaniu jawnym jednogłośnie (13 obecnych, 13 głosów "za") przyjęła następujący porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4. Realizacja wniosków z poprzedniej sesji
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6 Podjęcie uchwał w sprawie:
1) taryfy opłat na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i za zbiorowe odprowadzenie ścieków na terenie
gminy Dubicze Cerkiewne na 2010r.
2) obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2010r.
3) określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2010r.
4) określenia stawek podatku od środków transportowych na 2010r.
5) stawek opłaty targowej na 2010r.
6) zmian w budżecie gminy na 2009r.
7. Przedstawienie analizy oświadczeń majątkowych przez uprawnione podmioty.
8. Przedstawienie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym
2008/2009 w Gminie Dubicze Cerkiewne.
9. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
10. Sprawy różne.
11. Zamknięcie XXX Sesji Rady Gminy.
Do pkt. 3
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z XXIX Sesji znajduje się na stoliku protokolanta. Stwierdził on, że jeżeli do końca sesji nie zostaną zgłoszone poprawki lub uwagi będzie uważał, że protokół został przyjęty.
Do pkt. 4
Informację o realizacji wniosków z poprzedniej sesji przedstawił Wójt Gminy.
Do przedstawionej informacji uwag nie wniesiono.
Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Gminy przyjęła informację o realizacji wniosków z poprzedniej sesji.
Do pkt. 5
W tym punkcie niżej wymienieni radni zgłosili wnioski i interpelacje w sprawach:
1) Radny wsi Grabowiec – Grzegorz Szymaniuk
Nawiązał do Ośrodka Zdrowia w Dubiczach Cerkiewnych i stwierdził, że podczas choroby lekarza godziny pracy apteki nie zostały dostosowane do czasu pracy lekarza zastępującego i pacjenci nie mogli zrealizować wypisanych recept.
W drugim wniosku zwrócił się o ujęcie do budżetu gminy na 2010r budowy drogi Grabowiec – Dubicze Cerkiewne.
Wnioskował też o wydłużenie godzin otwarcia sali gimnastycznej Zespołu Szkół w Dubiczach Cerkiewnych dla dorosłych.
2) Radna wsi Grabowiec – Irena Szymaniuk
Ze względu na obecność Pana Prezesa poruszyła problem pozakręcanych hydrantów w m. Grabowiec, które podczas pożaru są niezbędne do poboru wody.
W kolejnym wniosku zwróciła się o wyrównanie wraz z nawiezieniem odcinka drogi w m. Grabowiec w kierunku Toporek, stwierdził, że stan tego odcinka drogi miejscami jest fatalny a z tej drogi korzystają mieszkańcy Grabowca i okolicznych wsi.
3) Radny wsi Dubicze Cerkiewne – Mikołaj Czykwin
Po zabraniu głosu nawiązał do otrzymanej broszury z Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku w której wymienione były gminy realizujące projekty unijne ale gminy Dubicze Cerkiewne nie znalazł. Zaproponował rozważyć możliwość zatrudnienia dobrego eksperta do pisania projektów unijnych w celu pozyskania środków na poprawienie infrastruktury w gminie a szczególnie drogowej w Dubiczach Cerkiewnych i Rutce oraz na terenie całej gminy .
Dalszy wniosek dotyczył naprawienia odcinka drogi zagumiennej w m.Rutka prowadzącej do posesji Nr 19b.
4) Radna wsi Stary Kornin – Nina Oksentiuk
Wnioskowała o zakup stolików i krzeseł do świetlicy wiejskiej w Starym Korninie.
5) Radny wsi Witowo – Wieczysław Korch
Poruszył sprawę wysypiska śmieci i stwierdził, że mieszkańcy Hajnówki bardzo często przywożą śmieci na wysypisko w Witowie dlatego zaapelował o rozważenie tego problemu.
6) Radny wsi Starzyna - Wiktor Boguń
Zapytał kiedy będzie oświetlenie uliczne w m. Bobinka.
7) Radny wsi Tofiłowce – Żak Jan
Poinformował, że drogi żwirowe wymagają profilowania również jesienią i zgłosił potrzebę wyrównania drogi Rutka – Tofiłowce i Tofiłowce – Koryciski, ponadto na tej drodze pobocze i rów są zarośnięte co stwarza niebezpieczeństwo dla użytkowników tej drogi dlatego wnioskuje o odkrzaczenie.
8) Radny wsi Zabagonie – Andrzej Karpiuk
Wnioskował o równanie drogi Wiluki – Werstok i w kierunku Krągłego.
9) Radny wsi Koryciski – Aleksy Troc
Zapytał czy były podejmowane działania przez gminę w sprawie ograniczenia wybuchów na istniejącym poligonie na terenie gminy.
10) Przewodniczący Rady Gminy – Jerzy Karpiuk
Wnioskował o zakupienie stolików i krzeseł do świetlicy w Werstoku oraz ponowił wniosek o budowę drogi poprzez ułożenie dywanika asfaltowego we wsi Werstok .
Przewodniczący Rady zobowiązał Wójta Gminy do udzielenia odpowiedzi w miarę możliwości w pkt. 9 dzisiejszego porządku obrad.
Do pkt. 6
1) W tym punkcie Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącemu Komisji, który poinformował, że Komisja na swym posiedzeniu wyraziła sprzeciw wobec proponowanej stawki za wodę proponując negocjacje w tym zakresie.. Postulowała również o zadbanie budynku hydroforni w Starym Korninie, który wymaga szybkiego remontu.
Po tym zabrał głos Prezes Przedsiębiorstwa, który poinformował, że zgodnie z przepisami Ustawy zwracają się z prośbą o zmianę opłat za pobór wody z dniem 1 stycznia 2010r. za wodę dla gospodarstw domowych i innych odbiorców 1,91zł+ VAT = 2,04zł/m3 i opłatę abonamentową na odbiorcę z 1,69zł + VAT= 1,81zł/m-c . Stwierdził, że konieczność podniesienia opłat za wodę jest związana z wzrostem kosztów utrzymania i eksploatacji urządzeń zaopatrzenia w wodę a proponowany wzrost cen za wodę określono na podstawie niezbędnych przychodów , których wzrost nastąpił o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług zgodnie z ustawą budżetową. Na terenie gminy Dubicze Cerkiewne jest 1171 odbiorców i opłaty za zbiorowe zaopatrzenie w wodę są pobierane na podstawie faktur wystawianych przez przedsiębiorstwo, odczyty odbiorców indywidualnych przeprowadzane są raz na kwartał natomiast podmiotów gospodarczych co miesiąc. Ilość dostarczanej wody ustala się na podstawie wskazań wodomierza głównego a w przypadku braku zgodnie z normami zużycia określonymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury. W minionych 9 miesiącach br. zanotowano 9 przecieków na sieci wodociągowej, w tym: na sieci rozdzielczej – 4 szt i na przyłączach do budynków indywidualnych – 5 szt. Produkcja wody za ubiegłe 9 m-cy wyniosła 84767m3, sprzedaż wyniosła 54 995m3. Potrzeby technologiczne wynikające z płukania sieci oraz płukania odżelaziaczy wyniosły 12331m3 straty ogółem stanowiły 20,57% produkcji wody. W sprawie jakości wody poinformował, że Przedsiębiorstwo prowadzi stałą kontrolę procesów produkcyjnych, ponadto Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna również sprawuje stały nadzór nad jakością wody.
Prezes ustosunkowując się do wypowiedzi Przewodniczącego Komisji potwierdził, że budynek hydroforni wymaga remontu jest duży i część tego budynku jest nie wykorzystana dlatego zostały poczynione przedsięwzięcia i znalazła się osoba, która jest zainteresowana tym budynkiem z wykorzystaniem i przeznaczeniem na inne cele. Część budynku gdzie są główne urządzenia jest kontrolowana przez Sanepid i stan sanitarny w tej części jest należyty natomiast część socjalna wymaga remontu został zakupiony materiał pokryciowy (papa) i dach na wiosnę zostanie przekryty.
W dyskusji głos zabrali:
Radny Troc nawiązał do Telekomunikacji Polskiej gdzie podczas awarii telefonów pomniejszane są opłaty za telefon natomiast w Przedsiębiorstwie gdy jest awaria lub z kranu leci woda niezdatna do picia przez kilka dni (koloru herbaty) nikt dla odbiorcy nie odlicza .
Prezes wyjaśnił, że takie sytuacje należy zgłaszać do firmy i wtedy szybko są podejmowane działania w celu przeczyszczenia wody.
Wójt Gminy po zabraniu głosu poinformował, że w przedstawionych materiałach nie jest wymieniona miejscowość Biała Straż, która jest podłączona do naszego wodociągu dlatego zapytał czy jest ujęta w kalkulacji czy pominięto.
Prezes wyjaśnił, że została ujęta do kalkulacji tylko omyłkowo nie wpisano we wniosku.
W dalszej części wypowiedzi Wójt Gminy nawiązał do miejscowości z gmin sąsiednich, które zostały podłączone do naszego wodociągu i płacą stawki ustalone przez naszą radę zapytał czy nie ma możliwości ażeby ci mieszkańcy płacili cenę obowiązującą w ich gminie.
Główna księgowa wyjaśniła, że obowiązuje zawarte porozumienie pomiędzy gminami o obwiązywaniu jednakowych cen dla wszystkich odbiorców tego wodociągu. Nadmieniła, że w przypadku braku porozumienia to automatycznie zmniejsza się liczba odbiorców, spada sprzedaż i cenę wody trzeba byłoby podwyższyć o dużo więcej.
Wójt Gminy jeszcze raz zwrócił się o remont budynku hydroforni w Starym Korninie. Kończąc wyraził zadowolenie z dotychczasowej współpracy z Przedsiębiorstwem.
Ze względu, że innych głosów w dyskusji nie było, Przewodniczący Rady Gminy, przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia taryfy opłat na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i za zbiorowe odprowadzenie ścieków na terenie gminy Dubicze Cerkiewne na 2010r., a następnie poddał pod głosowanie.
Rada Gminy w głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały oddała 9 głosów; przeciw 0 głosy i wstrzymały się 4 głosy.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że Rada Gminy większością głosów powzięła
Uchwałę Nr XXX/138/09
(w załączeniu)
w sprawie uchwalenia taryfy opłat na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i za zbiorowe odprowadzenie ścieków na terenie gminy Dubicze Cerkiewne na 2010r.
Przewodniczący Rady Gminy ogłosił 10 minutową przerwę.
2) Po wznowieniu obrad, Przewodniczący Rady Gminy przystąpił do realizacji kolejnego punktu dotyczącego obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2010r.i poprosił Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy o opinię w tej sprawie. Przewodniczący stwierdził, że komisja zaopiniowała pozytywnie stawki maksymalne ogłoszone w Komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2009r. w wysokości 34,10zł .
Innych propozycji obniżenia cen żyta do wymiaru podatku rolnego radni nie zgłosili.
Wobec powyższego, Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że nie zachodzi potrzeba podjęcia stosownej uchwały w tej sprawie ponieważ Rada Gminy nie obniżyła ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego. Uchwała jest wymagana przy obniżeniu ceny skupu żyta przez Radę.
3) Przechodząc do kolejnego punktu porządku obrad, Przewodniczący Rady Gminy, ponownie udzielił głosu Panu Przewodniczącemu Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy, który przedstawił stawki podatku od nieruchomości na 2010r. wypracowane przez komisję.
Stawki te stanowią załącznik do protokołu.
Innych głosów w dyskusji nie było.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie podatku od nieruchomości na 2010r.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw- 0, wstrzymał się od głosu -0
Przewodniczący Rady w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada jednogłośnie powzięła
Uchwałę nr XXX/ 139/09
(w załączeniu)
w sprawie podatku od nieruchomości.
4) Stawki podatku od środków transportowych na 2010r.zaopiniowane przez komisję również przedstawił Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego Gminy.
Ze względu, że innych głosów w dyskusji nie było, Przewodniczący Rady Gminy, odczytał projekt uchwały w sprawie podatku od środków transportowych na 2010r.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw- 0, wstrzymał się od głosu -0
Przewodniczący Rady w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada jednogłośnie powzięła
Uchwałę nr XXX/140/09
(w załączeniu)
w sprawie podatku od środków transportowych na 2010r.
5) Do kolejnego projektu uchwały wyjaśnień udzieliła Pani Skarbnik a przedstawione objaśnienia stanowią załącznik nr 6 do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r.
Ponieważ pytań nie zgłoszono, projekt uchwały, po odczytaniu przez Przewodniczącego Rady Gminy, został poddany pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym udział wzięło 13 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw- 0, wstrzymał się od głosu -0
Przewodniczący Rady w oparciu o wyniki głosowania stwierdził, że Rada jednogłośnie powzięła
Uchwałę Nr XXX/141/09
(w załączeniu)
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r.
Do pkt. 7
Analizę oświadczeń majątkowych radnych i pracowników Urzędu Gminy przedstawił Wójt Gminy
(Informacja o analizie oświadczeń majątkowych stanowi załącznik do protokołu).
Do pkt. 8
W tym punkcie Przewodniczący Rady Gminy oddał głos Pani Bogusławie Gawryluk – zajmującej się sprawami oświatowymi w gminie.
Pani Bogusława Gawryluk rozpoczynając realizację tego punktu poinformowała, że obowiązek sporządzenia i przedstawienia informacji o stanie realizacji zadań oświatowych gminy Dubicze Cerkiewne w roku szkolnym wynika z dyspozycji art. 5a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty. Następnie przedstawiła radnym zadania oświatowe gminy Dubicze Cerkiewne, które wynikają w szczególności z ustawy o samorządzie gminnym, systemie oświaty oraz karty nauczyciela. W zakresie stanu organizacji i bazy lokalowej poinformowała, że w roku szkolnym 2008/2009 uczęszczało ogółem 129 uczniów i gmina była organem prowadzącym 1 punktu przedszkolnego, 1 szkoły podstawowej i 1 publicznego gimnazjum. Ponadto w roku szkolnym 2008/2009 został utworzony 1 punkt przedszkolny współfinansowany przez Fundację Edukacji i Twórczości w Białymstoku z tej formy skorzystało 15 dzieci w wieku 3-5 lat. Zespół Szkół jest wyposażony w pracownię komputerową ale zgodnie ze współczesnymi standardami i wymogami technicznymi pracowania wymaga wymiany 50% sprzętu komputerowego na nowy. Obecnie w pracowni jest 20 komputerów w tym 15 do dyspozycji ucznia z dostępem do Internetu. Przedłużając wypowiedź stwierdziła, że w roku szkolnym 2008/2009 w punkcie przedszkolnym, szkole podstawowej i publicznym gimnazjum prowadzonym przez gminę Dubicze Cerkiewne pracowało 23 nauczycieli oraz 6 pracowników administracji i obsługi. Dla zabezpieczenia odpowiedniego poziomu nauczania w roku szkolnym 2008/2009, zgodnie z wymogami prawa i potrzebami poczyniono nakłady w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli. W okresie roku szkolnego 2008/2009 na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli wydatkowo 2 730zł. System doskonalenia i dokształcania nauczycieli spowodował, że większość nauczycieli posiada już kwalifikacje do nauczania co najmniej dwóch przedmiotów. Wyższe wykształcenie magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym w roku szkolnym 2008/2009 posiadało 100% zatrudnionych nauczycieli. Osiągnięcia uczniów są wynikiem nauczania i uczenia się oraz w znacznym stopniu zależą od zdolności i aspiracji ale także środowiska rodzinnego. Stwierdziła, że analiza wyników sprawdzianu na zakończenie szkoły podstawowej w roku szkolnym 2008/2009 wskazuje, że uczniowie dobrze sobie radzą z umiejętnością czytania, pisania, rozumowania, szkoła osiągnęła dobre wyniki i na średni wynik w powiecie hajnowskim 21,59 pkt Szkoła Podstawowa w Dubiczach Cerkiewnych osiągnęła 23,19 pkt. Jest to najwyższa średnia w powiecie hajnowskim i mieści się w przedziale 4. Uczniowie szkoły podstawowej prowadzonej przez Gminę Dubicze Cerkiewne uzyskują co roku średnią liczbę punktów ze sprawdzianu na zakończenie nauki w szkole podstawowej powyżej średniej charakterystycznej dla szkół w woj. podlaskim i powyżej średniej krajowej. Podobna sytuacja wystąpiła w gimnazjum z egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w kwietniu 2009r. z części humanistycznej średni wynik w naszej szkole wyniósł 35,9 pkt- jest to najwyższa punkcja w województwie i daje przedział 5, trochę gorzej jest z częścią matematyczno-przyrodniczą gdzie średni wynik wyniósł 27,9 oraz język angielski otrzymał 30,8 pkt.
Na podstawie wyników wszystkich szkół w kraju w przedziale skali 9 stopniowej Publiczne Gimnazjum osiągnęło 8 przedział z części humanistycznej i 6 przedział z części matematyczno-przyrodniczej.
Szczegółowa informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Dubicze Cerkiewne w roku szkolnym 2008/2009 stanowi załącznik do protokołu.
Wójt Gminy podsumowując wypowiedź podziękował Pani Dyrektor Zespołu Szkół w Dubiczach Cerkiewnych za bardzo dobre osiągnięcia oraz Pani Bogusławie Gawryluk, która zajmuje się sprawami oświatowymi w gminie.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że Rada Gminy przyjęła informację o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Dubicze Cerkiewne w roku szkolnym 2008/2009.
Do pkt. 9
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielił Wójt Gminy jak niżej;
Potwierdził , że faktycznie w ostatnim okresie wystąpiły problemy w Gminnym Ośrodku Zdrowia w Dubiczach Cerkiewnych spowodowane chorobą lekarza. Zastępował lekarz Kida, który wydłużył swoje godziny przyjmowania. Potwierdził, że faktycznie godziny pracy apteki w tych dniach można było wydłużyć. Dodał, że już Pani lekarz wróciła ze zwolnienia lekarskiego i wszystko funkcjonuje normalnie.
Obecna na sesji Pani Sołtys wsi Dubicze Cerkiewne poinformowała, że apteka w tych dniach była czynna dłużej.
W sprawie drogi Grabowiec – Dubicze Cerkiewne wyjaśnił, że jeżeli będzie nabór wniosków w 2010r. na dofinansowanie z budżetu państwa w ramach „schetynówek” i wniosek zostanie zakwalifikowany to będzie zrealizowana.
Do tej wypowiedzi zabrał głos Radny Troc, który poinformował, że jeżeli wszystkie inwestycje będą robione dla mieszkańców wsi Grabowiec to inne wsie nie mają co liczyć na żadne inwestycje. Zdaniem radnego za dużo inwestycji zaplanowano na miejscowość Grabowiec.
Zostaną wydłużone godziny korzystania przez dorosłych z sali gimnastycznej w Zespole Szkół w Dubiczach Cerkiewnych..
Przechodząc do odpowiedzi na wnioski związane z równaniem i naprawą dróg, Wójt Gminy poprosił radnych o skonkretyzowanie tej sprawy czy przyznać po 2 tys.zł na każdą wieś czy równać drogi gminne.
Radni po dyskusji byli za równaniem dróg jeszcze jesienią wraz z miejscowym nawiezieniem jeżeli pozwolą na to warunki atmosferyczne w ramach tych 2 000zł.
Odnośnie sprawy oświetlenia ulicznego w Bobince wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy zostały wydane warunki zasilania przez Zakład Energetyczny i inspektor nadzoru złożył uproszczoną dokumentację techniczną do uzgodnienia w Zakładzie Energetycznym.
W sprawie stolików do świetlicy wiejskiej w Starym Korninie poinformował, że rozważy się możliwość przekazania stolików z GOK w Dubiczach Cerkiewnych do Starego Kornina. Ponieważ GOK jest w remoncie, który obejmuje nowe wyposażenie tego obiektu i dlatego można będzie przekazać stoliki do innej świetlicy .Wniosek zostanie przekazany Pani Dyrektor GOK w Dubiczach Cerkiewnych. Ta sama odpowiedź dotyczy wniosku zgłoszonego przez Przewodniczącego Rady w sprawie zakupu stolików do świetlicy w Werstoku.
Naprawa drogi poprzez nawiezienie w Rutce zostanie wykonana przy okazji realizacji inwestycji na terenie gminy.
W sprawie wniosku Żaka wyjaśnił, że kierowca autobusu szkolnego nie skarżył się na zły stan tej drogi po drugie rowy przy drodze Tofiłowce – Koryciski niedawno były oczyszczone i odkrzaczone. Dodał, że zostanie sprawdzone na miejscu i wtedy podejmie się działania związane z naprawą.
W sprawie poligonu Wójt Gminy wyjaśnił, że kilka lat wstecz Wojewoda Podlaski wystąpił do gminy o opinię odnośnie lokalizacji poligony i gmina wydała opinie negatywną w tym zakresie.
Radni zamieszkujący w okolicy poligonu wypowiadali się, że u niektórych mieszkańców są widoczne pęknięcia ścian w budynkach mieszkalnych.
Wójt Gminy stwierdził, że gmina wystąpi jeszcze raz z wnioskiem do Wojewody tylko trzeba dołączyć zdjęcia potwierdzające uszkodzenia budynków u mieszkańców wsi.
Do pkt. 9.
W sprawach różnych Wójt Gminy odczytał pismo, które wpłynęło z Centrum Szkolenia Straży Granicznej w Kętrzynie o wsparcie finansowe Straży Granicznej. Wójt Gminy dokonał odczytania tego pisma.
Radni zapoznali się z pismem ale nie zajęli żadnego stanowiska w tej sprawie pozostawili bez rozpatrzenia.
Drugie pismo przedstawione przez Wójta Gminy dotyczyło wsparcia finansowego w związku z pożarem budynku socjalnego w Choszcznie.
Z inicjatywy Radnej Niny Oksentiuk radni oraz pozostałe osoby uczestniczące w sesji dokonali dobrowolnej zbiórki środków na ten cel.
W dalszej części spraw różnych Wójt Gminy poinformował, że w dniu dzisiejszym został sprzedany autobus szkolny będący na stanie w gminie za kwotę 9000zł. Wójt Gminy zapytał czy jest przyzwolenie Rady na przekazanie tych środków jako dotację dla Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Dubiczach Cerkiewnych.
Radni wyrazili zgodę na przekazanie środków na w/w cel.
Poinformował też, że Lokalna Grupa Działania Puszcza Białowieska „Leader”” uruchomiła składanie projektów, na każdą gminę przeznaczono kwotę 89 tys.zł na różne działania. W naszej gminie wybrano świetlicę wiejską w Koryciskach dlatego zapytał czy rada akceptuje złożenie wniosku na modernizację świetlicy wiejskiej w Koryciskach.
Radni zaakceptowali tą propozycję.
Uwag i poprawek do protokółu z XXIX Sesji nie było, wobec czego protokół został przyjęty.
Do pkt.10
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady Gminy, podziękował radnym i osobom zaproszonym za udział w sesji, po czym o godz.1435 zamknął XXX Sesję Rady Gminy.
Protokołowała
Przewodniczący Rady Gminy
Maria Pietryczuk
Jerzy Karpiuk
Metryka strony