Instrukcja w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego w Urzedzie Gminy w Dubiczach
INSTRUKCJA
w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego w Urzędzie Gminy Dubicze Cerkiewne.
Rozdział I.
Postanowienia ogólne.
§ 1
1. Instrukcja określa organizację i zakres działania archiwum zakładowego w Urzędzie Gminy Dubicze Cerkiewne, sposób przechowywania materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej, tryb ich udostępniania osobom zainteresowanym oraz tryb przekazywania materiałów archiwalnych /kat. „A” / do Archiwum Państwowego w Białymstoku i brakowanie dokumentacji niearchiwalnej / kat. „B” /.
2. Instrukcja obowiązuje również w jednostkach organizacyjnych Gminy
/ GOK ; OSiR; GOPS; ZEAOSS/ w zakresie jak w ust. 1.
3. Ilekroć w instrukcji jest mowa o :
1/ pracowniku archiwum – należy przez to rozumieć pracownika, któremu
powierzono prowadzenie archiwum zakładowego,
2/ jednolitym rzeczowym wykazie akt – należy rozumieć przez to jednolity
rzeczowy wykaz akt dla organów gmin i związków międzygminnych
stanowiący załącznik nr 4 do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22
grudnia 1999 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin
i związków międzygminnych / Dz. U. nr 112, poz. 1319 /.
Podział na kategorie.
§ 2
1. Dokumentacja powstająca , nadsyłana i składana w urzędzie dzieli się na :
1/ dokumentację stanowiącą materiały archiwalne wchodzące w skład
państwowego zasobu archiwalnego, zwaną dalej „ materiałami
archiwalnymi”,
2/ dokumentację inną niż określoną w pkt.1, nie stanowiącą materiałów
archiwalnych, zwaną dalej „ dokumentacją niearchiwalną”.
2. Odrębne przepisy określają postępowanie z materiałami tajnymi zastrzeżony-
mi i księgami stanu cywilnego.
3. Materiałami archiwalnymi są wszelkiego rodzaju akta i dokumenty, korespondencja, dokumentacja finansowa, techniczna i statystyczna, mapy i plany, fotografie, filmy i mikrofilmy, nagrania dźwiękowe i wideofonowe, bez względu na sposób ich wytworzenia.
4. Oznaczenie kategorii dokumentacji:
1/ kategorię dokumentacji stanowiącej materiały archiwalne oznacza się
symbolem „A” / posiadające stałą wartość historyczną/,
2/ kategorię dokumentacji niearchiwalnej, oznacza się symbolem „B” / nie
posiadające wartości historycznej /, z tym że :
a/ symbolem „B” z dodatkiem cyfr arabskich oznacza się dokumentację niearchiwalną o czasowym znaczeniu praktycznym, która po upływie okresu przechowywania podlega brakowaniu : okres przechowywania liczy się w pełnych latach kalendarzowych, poczynając od 1 stycznia roku następnego po utracie przez dokumentację praktycznego znaczenia dla potrzeb urzędu oraz dla celów kontrolnych,
b/ symbolem „Bc” oznacza się dokumentację niearchiwalną posiadającą krótkotrwałe znaczenie praktyczne, która po pełnym jej wykorzystaniu jest przekazywana na makulaturę,
c/ symbolem „BE” oznacza się dokumentację, która po upływie obowiązującego okresu przechowywania podlega ekspertyzie, ze względu na jej charakter, treść i znaczenie. Ekspertyzę przeprowadza właściwe archiwum państwowe, które może dokonać zmiany klasyfikacji archiwalnej takich materiałów.
Okresy przechowywania.
§ 3
1. Materiały archiwalne kat. „A” przechowuje się przez okres 25 lat.
2. Dokumentację kategorii „B” archiwum zakładowe przechowuje przez okresy ustalone dla tej dokumentacji w jednolitym rzeczowym wykazie akt.
§ 4
W razie zniesienia Urzędu Gminy lub w wyniku likwidacji jednostki podziału administracyjnego urząd znoszony przekazuje akta spraw bieżących i wszelkie materiały archiwalne urzędowi przejmującemu sprawy likwidowanej jednostki.
Rozdział II.
Przepisy szczegółowe.
Organizacja archiwum zakładowego.
§ 5
1. Archiwum zakładowe prowadzone jest przez pracownika Urzędu Gminy, który ma ukończony kurs archiwalny.
2. Archiwum zakładowe podlega Wójtowi Gminy.
3. Archiwum mieści się w budynku administracyjnym Urzędu Gminy.
Lokal archiwum zakładowego.
§ 6
1. Lokal archiwum zakładowego składa się z :
1/ pomieszczenia biurowego i magazynu służącego do pracy pracownika archiwum oraz do przechowywania dokumentacji.
2. Lokal archiwum zakładowego jest suchy i mieści się na niskim parterze /podpiwniczenie/.
3. Lokal jest zaopatrzony w mocne drzwi zamykane na zamki, okratowane okna, posiada instalację elektryczną i dobrą wentylację.
4. Temperatura w pomieszczeniach magazynowych wynosi 14–18 0C natomiast wilgotność powietrza 50 – 65 % .
5. Umeblowanie składa się ze stołu do prac archiwalnych i regałów .
6. Wszystkie regały są ustawione wzdłuż ścian, a jeden regał stoi po środku
magazynu .
7. W archiwum grzejnik jest zabezpieczony i nie używa się żadnych piecyków.
8. Ze względu na bezpieczeństwo pożarowe lokal powinien jest wyposażony w
gaśnicę i koc szklany.
9. Archiwum jest systematycznie wietrzone, a materiały archiwalne odkurzane.
10. W magazynie archiwum zakładowego nie wolno przechowywać żadnych
innych przedmiotów poza stanowiącymi jego wyposażenie.
Zakres działania archiwum zakładowego.
§ 7
Do zakresu działania archiwum zakładowego należy:
1. przyjmowanie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej od poszczególnych pracowników Urzędu oraz jednostek organizacyjnych,
2. prowadzenie ewidencji przyjętych materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej, przechowywanie i zabezpieczanie,
3. udostępnianie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej,
4. przekazywanie materiałów archiwalnych do Archiwum Państwowego w Białymstoku,
5. inicjowanie brakowania dokumentacji kategorii „B”„ oraz przekazywanie jej na makulaturę po uzyskaniu zezwolenia z Archiwum Państwowego,
Obowiązki pracownika archiwum zakładowego.
§ 8
1. Pracownik archiwum odpowiedzialny jest za zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej.
2. Do obowiązków należy dbanie o całość i bezpieczeństwo archiwum zakładowego, a w szczególności zabezpieczenie dokumentacji przed pożarem, wilgocią, mechanicznym zniszczeniem, wpływami niszczących środków chemicznych i przed szkodnikami.
3. Pracownik archiwum zakładowego składa roczne sprawozdanie z wykonania czynności i zadań archiwum zakładowego, w szczególności sprawozdanie powinno wykazać ilość dokumentacji w metrach bieżących:
1/ przyjętej do archiwum zakładowego,
2/ przekazanej do Archiwum Państwowego (kat. „A” ),
3/ wydzielonej na makulaturę,
4/ przekazanej do zbiornic makulatury,
5/ udostępnionej – w liczbie kart udostępnienia.
Przez metr bieżący (mb) rozumie się taką ilość materiałów, jaka mieści się w jednym metrze bieżącym półki, przy ułożeniu dokumentacji ściśle przy sobie systemem bibliotecznym, tj. w pozycji stojącej, zwróconej grzbietem teczki do formatu półki.
4. W razie zmiany pracownika prowadzącego archiwum zakładowe przekazanie archiwum nowemu pracownikowi odbywa się protokólarnie.
5. Pracownik prowadzący archiwum zakładowe zobowiązany jest znać strukturę organizacyjną urzędu, instrukcję kancelaryjną dla urzędów gmin i związków międzygminnych oraz jednolity rzeczowy wykaz akt, według którego pracownicy prowadzą akta.
6. Do obowiązków pracownika archiwum zakładowego - poza czynnościami związanymi z jego prowadzeniem – należy stałe pogłębianie kwalifikacji zawodowych.
Przyjmowanie dokumentacji przez archiwum zakładowe.
§ 9
1. Okres przechowywania dokumentacji przez pracowników oraz sposób jej przekazywania do archiwum zakładowego w stanie uporządkowanym określają § 35 – 37 instrukcji kancelaryjnej dla urzędów gmin i związków międzygminnych ( Dz. U. nr 112, poz.1319 ).
2. Plan pracy archiwum zakładowego na dany rok określa kierownik zakładu pracy.
3. Poszczególne stanowiska przekazują dokumentację do archiwum zakładowego zgodnie z planem pracy archiwum, na podstawie spisu zdawczo – odbiorczego, sporządzonego w trzech (czterech dla akt kat. A) egzemplarzach przez pracownika przekazującego; dwa (trzy) egzemplarze zatrzymuje archiwum zakładowe, zaś trzeci (czwarty) pozostaje u pracownika. Spisy podpisują: pracownik przekazujący dokumentację oraz pracownik archiwum zakładowego. Dokumentację należy ujmować w spisie według kolejności haseł klasyfikacyjnych zawartych w jednolitym rzeczowym wykazie akt.
4. Pracownik archiwum zakładowego przekazuje do archiwum państwowego 1 egzemplarz spisów zdawczo – odbiorczych dokumentacji kategorii „A” przyjętej przez archiwum zakładowe.
Ewidencja dokumentacji w archiwum zakładowym.
§ 10
1. Archiwum zakładowe oznacza przyjętą dokumentację swoją sygnaturą składającą się z numeru spisu zdawczo – odbiorczego, łamanym przez numer pozycji danego spisu ( np. 9/11 gdzie 9 jest to numer spisu zdawczo odbiorczego, 11 pozycja w spisie ).
2. Jeden egzemplarz spisów zdawczo – odbiorczych wszywa się do teczki , która stanowi podstawową ewidencję dokumentacji, drugi egzemplarz spisów, służący do pracy bieżącej, przechowuje się w osobnych teczkach prowadzonych dla poszczególnych pracowników /stanowisk/.
3. Środkami ewidencyjnymi w archiwum zakładowym są:
1/ spisy zdawczo - odbiorcze / zał. nr 1 /,
2/ wykaz spisów zdawczo - odbiorczych / zał. nr 2 /, do którego wpisuje się poszczególne spisy zdawczo - odbiorcze w kolejności ich wpływu i nadaje się im kolejną numerację,
3/ karty udostępniania dokumentacji na miejscu w archiwum zakładowym lub wypożyczenia jej poza jego obręb / zał. nr 3 /,
4/ protokoły o braku lub uszkodzeniu udostępnionej dokumentacji,
5/ spisy zdawczo - odbiorcze materiałów archiwalnych przekazywanych do archiwum państwowego / zał. nr 4 /,
6/ protokoły brakowania dokumentacji niearchiwalnej wraz ze spisami przekazywanej dokumentacji kat. „B” /zał. nr 5 / oraz odpowiednimi orzeczeniami archiwum państwowego.
Środki ewidencyjne wymienione w punktach 1-2 i 4-6 należą do kategorii „A”.
Sposób przechowywania dokumentacji w archiwum zakładowym.
§ 11
1. Dokumentacja z każdego stanowiska przechowywana jest na oddzielnych regałach lub szafach ułożona wg rzeczowego wykazu akt i kolejno latami.
2. Oddzielnie gromadzi się materiały archiwalne kat. „A” , a oddzielnie dokumentację niearchiwalną kat. „B”.
3. Dokumentację układa się na półkach bądź pionowo systemem bibliotecznym, bądź poziomo jedna na drugiej, od dołu ku górze i od lewej strony ku prawej w kolejności sygnatur.
4. Regały lub szafy są oznakowane odpowiednią numeracją.
Udostępnianie dokumentacji w archiwum.
§ 12
1. Archiwum zakładowe udostępnia dokumentację kategorii „A” i „B” do celów służbowych i naukowo – badawczych.
2. Udostępnianie dokumentacji dla celów służbowych odbywa się za zgodą pracownika, od którego ona pochodzi na podstawie kart udostępniania / zał. nr 3 /.
3. Udostępnianie dokumentacji odbywa się w pomieszczeniach archiwum pod nadzorem pracownika archiwum.
4. Wypożyczenie dokumentacji poza archiwum zakładowe – wymaga pisemnej zgody kierownika jednostki / Wójta Gminy / oraz spisania wypożyczonych akt.
5. Akta na zewnątrz urzędu wydaje się jedynie na podstawie upoważnienia organów policji, prokuratury itp. wyłącznie za pokwitowaniem.
Odpowiedzialność korzystających za udostępnione akta.
§ 13
1. Korzystający z dokumentacji archiwum zakładowego ponoszą pełną odpowiedzialność za całość udostępnionych akt i zwrot w wyznaczonym terminie.
2. Pracownik archiwum zakładowego potwierdza odbiór udostępnionej dokumentacji na karcie wypożyczeń w obecności osoby zwracającej akta.
3. W razie stwierdzenia braków lub uszkodzeń w zwracanych aktach pracownik archiwum sporządza protokół, który podpisują:
1/ pracownik archiwum,
2/ kierownik zakładu /Wójt Gminy /,
3/ wypożyczający.
Protokół sporządza się w 3 egzemplarzach, z których jeden egzemplarz wkłada się w miejsce zagubionych lub uszkodzonych akt, drugi przechowuje się w teczce, trzeci przekazuje się odpowiedzialnej osobie za wypożyczenie akt.
Wydzielanie materiałów archiwalnych.
§ 14
1. Co roku pracownik archiwum zakładowego dokonuje przeglądu i wydzielenia dokumentacji.
2. Wydzielenie polega na:
1/ wyłączeniu materiałów archiwalnych kat. „A” podlegających
przekazaniu do archiwum państwowego,
2/ wyłączeniu dokumentacji niearchiwalnej kat „B” , której kończy się
okres przechowywania i przekazanie na makulaturę,
3/ wyłączenie dokumentacji kat „BE” przeznaczonej do ekspertyzy.
3. Wydzielenie dokumentacji odbywa się komisyjnie. Komisję powołuje Wójt
Gminy.
4. Wydzielenie dokumentacji odbywa się na podstawie spisów zdawczo -
odbiorczych oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt
5. Z wydzielenia komisja sporządza protokół , do którego dołącza spisy
dokumentacji kat. „A” i „B”.
Przekazywanie materiałów archiwalnych do Archiwum Państwowego.
§ 15
1. Archiwum zakładowe przekazuje materiały archiwalne kat „A” do Archiwum Państwowego po uprzednim uzgodnieniu.
2. W uzasadnionych przypadkach archiwum zakładowe może przechowywać materiały archiwalne kat. „A” przez dłuższy okres po uprzednim uzyskaniu zgody właściwego Archiwum Państwowego.
3. Materiały archiwalne przekazuje się na podstawie spisu sporządzonego w 3 egz. Jeden egz. pozostawia się w archiwum zakładowym 2 egz. przekazuje się do właściwego A P.
4. Datę przekazania materiałów archiwalnych wpisuje archiwum zakładowe w odpowiednich pozycjach spisu zdawczo – odbiorczego.
Przeznaczenie dokumentacji kat. „B” na makulaturę.
§ 16
1. Spisy dokumentacji zakwalifikowanej na makulaturę należy przesłać do właściwego archiwum państwowego dla uzyskania zezwolenia na jej zniszczenie. Spisy te wraz z protokółem brakowania sporządza się w dwóch egzemplarzach.
2. Po uzyskaniu zgody archiwum państwowego dokumentacja przeznaczona na makulaturę, powinna być doprowadzona do stanu uniemożliwiającego odczytanie jej treści i przekazana do zbiornic surowców wtórnych.
Nadzór nad archiwum zakładowym.
§ 17
1. Kontrolę zewnętrzną nad archiwum zakładowym sprawuje Archiwum Państwowe w Białymstoku.
2. Kontrolę wewnętrzną sprawuje Wójt Gminy. Kontrola wewnętrzna powinna być przeprowadzona co najmniej raz w roku w celu skonfrontowania stanu zawartości dokumentacji z prowadzoną ewidencją.
Metryka strony